Serwonapędy hybrydowe Easy-Servo

Serwonapędy hybrydowe Easy-Servo


Tradycyjnie silniki krokowe stosowane są bez enkoderów, czyli w otwartej pętli sprzężenia zwrotnego. Program sterujący wysyła impulsy sterujące kroku i kierunku do sterownika silnika krokowego, a ten przekłada to na  zadany ruch silnika. Pozycjonowanie odbywa się bez kontroli drogi przebytej przez silnik oraz kompensacji ewentualnych błędów pozycjonowania, gdyż z reguły sterowniki silników krokowych nie obsługują enkoderów. Zaletą takiego rozwiązania jest niski koszt wdrożenia sterowania. Jednak dużą wadą jest brak informacji o aktualnej pozycji poruszanego obiektu. Jeżeli dojdzie do tzw. gubienia kroków, wówczas nie mamy o tym żadnej informacji. Gubienie kroków to nic innego jak wypadnięcie silnika z synchronizmu. Do takiej sytuacji dochodzi, gdy dobraliśmy zbyt słaby silnik do aplikacji (moment oporowy układu przewyższa moment wytwarzany przez silnik krokowy; należy pamiętać o fakcie, iż w przypadku silnika krokowego,  moment wytwarzany na wale silnika maleje wraz ze wzrostem prędkości obrotowej).  Pogram, czy układ sterujący wysyła sygnały do sterownika, a za słaby silnik nie ma ”siły” wykonać żądanego ruchu, co prowadzi do gubienia kroków. Aby zapobiec takiej sytuacji, należy dobierać silniki krokowe z odpowiednim zapasem mocy. Takie rozwiązanie sterowania sprawdza się w bardzo wielu zastosowaniach.


Do tej pory w aplikacjach, gdzie od projektantów systemów sterowania wymagana była dokładna kontrola pozycji, ci zmuszeni byli do stosowania systemów serwonapędów, które zapewniają sprzężenie zwrotne. Jednak jest to droższe oraz trudniejsze w realizacji rozwiązanie sterowania.

Alternatywą  dla drogich serwonapędów są napędy hybrydowe. Silniki krokowe wyposażone w wysokiej rozdzielczości enkodery, wraz z cyfrowymi sterownikami realizującymi sterowanie w zamkniętej pętli sprzężenia zwrotnego, zapewniają kontrolę nad pozycją bez utraty kroków.

W odróżnieniu od stałoprądowego sterowania stosowanego w tradycyjnych sterownikach silników krokowych, w systemach hybrydowych prąd w uzwojeniu silnika zmieniany jest dynamicznie, zależnie od obciążenia silnika. Zapewnia to wytwarzanie większego momentu na wale silnika, możliwość pracy z większymi prędkościami, mniejsze grzanie się silników oraz sterowników, a to wszystko przy wyższej kulturze pracy ( mniejsze wibracje oraz hałas podczas pracy silnika serwokrokowego).

Cały system sterowania hybrydowego możemy skonfigurować przy pomocy specjalnego programu uruchomianego pod systemem Windows. Odbywa się to przy pomocy kilku kliknięć myszą ( więcej informacji w instrukcjach poszczególnych sterowników). Sterowanie odbywa się bez przeregulowań oraz przy b. krótkich czasach ustalania pozycji. Dostępne są sterowniki o szerokim zakresie napięć i prądów oraz silniki o szerokim zakresie momentów obrotowych, dzięki czemu możemy dopasować sterowanie do większości aplikacji.

Podsumowując, dzięki zastosowaniu systemu hybrydowego sterowania otrzymujemy zalety serwonapędów w cenie sterownia silników krokowych ( kontrola pozycji, kompensacja ewentualnie gubionych kroków, praca z większymi prędkościami i momentami).

Zapraszamy do zapoznania się z ofertą systemów sterowania hybrydowego znajdującego się w naszej ofercie.


Zalety
•    Sterowanie w zamkniętej pętli sprzężenia zwrotnego  zapobiegające gubieniu kroków ( realizując kompensację)
•    Praca z większymi momentami i prędkościami w porównaniu do tradycyjnych silników krokowych
•    Większa wydajność pracy - mniejsze grzanie się silnika oraz sterownika
•    Większa kultura pracy – mniejsze drgania oraz cichsza praca silnika
•    Prosta konfiguracja i dostrajanie
•    Szybka odpowiedź na wymuszenie
•    Wysoki moment rozruchowy
•    Niski koszt w porównaniu do serwonapędów


Dobór zestawu


Poniżej znajduje się nasza oferta sterowników oraz silników serwokrokowych. Silniki hybrydowe dostępne są w rozmiarach Nema17, NEMA23, NEMA34 oraz NEMA 42 ( flansza 42, 57, 86mm oraz 110mm ). Dostępne są one w szerokim zakresie mocy, a dostarczane razem z wysokiej rozdzielczości enkoderami (1000 lub 5000 impulsów/obrót). Zależnie od wybranej serii silniki dostępne są również w wersji z hamulcem oraz w wersji wodoodpornej ( IP65).

Sterowniki do napędów hybrydowych dostępne są w dwóch wersjach napięciowych - zasilanie prądem stałym jak i przemiennym.

Komplet sterowania na jedną oś składa się z sterownika, silnika hybrydowego oraz przewodów zasilających i enkoderowych łączących silnik ze sterownikiem. Kompletując zestaw w pierwszej kolejności wybieramy silnik o potrzebnej mocy, a następnie serwosterownik. Przy każdym serwosilniku podane są pasujące sterowniki oraz przewody.
Należy pamiętać o dobraniu zasilania zapewniającego odpowiednie napięcie oraz moc.

Rozwiń opis
Zwiń opis