Serwonapędy hybrydowe Easy-Servo

Serwonapędy hybrydowe Easy-Servo


Tradycyjnie silniki krokowe stosowane są bez enkoderów, czyli w otwartej pętli sprzężenia zwrotnego. Program sterujący wysyła impulsy sterujące kroku i kierunku do sterownika silnika krokowego, a ten przekłada to na  zadany ruch silnika. Pozycjonowanie odbywa się bez kontroli drogi przebytej przez silnik oraz kompensacji ewentualnych błędów pozycjonowania, gdyż z reguły sterowniki silników krokowych nie obsługują enkoderów. Zaletą takiego rozwiązania jest niski koszt wdrożenia sterowania. Jednak dużą wadą jest brak informacji o aktualnej pozycji poruszanego obiektu. Jeżeli dojdzie do tzw. gubienia kroków, wówczas nie mamy o tym żadnej informacji. Gubienie kroków to nic innego jak wypadnięcie silnika z synchronizmu. Do takiej sytuacji dochodzi, gdy dobraliśmy zbyt słaby silnik do aplikacji (moment oporowy układu przewyższa moment wytwarzany przez silnik krokowy; należy pamiętać o fakcie, iż w przypadku silnika krokowego,  moment wytwarzany na wale silnika maleje wraz ze wzrostem prędkości obrotowej).  Pogram, czy układ sterujący wysyła sygnały do sterownika, a za słaby silnik nie ma ”siły” wykonać żądanego ruchu, co prowadzi do gubienia kroków. Aby zapobiec takiej sytuacji, należy dobierać silniki krokowe z odpowiednim zapasem mocy. Takie rozwiązanie sterowania sprawdza się w bardzo wielu zastosowaniach.


Do tej pory w aplikacjach, gdzie od projektantów systemów sterowania wymagana była dokładna kontrola pozycji, ci zmuszeni byli do stosowania systemów serwonapędów, które zapewniają sprzężenie zwrotne. Jednak jest to droższe oraz trudniejsze w realizacji rozwiązanie sterowania.

Alternatywą  dla drogich serwonapędów są napędy hybrydowe. Silniki krokowe wyposażone w wysokiej rozdzielczości enkodery, wraz z cyfrowymi sterownikami realizującymi sterowanie w zamkniętej pętli sprzężenia zwrotnego, zapewniają kontrolę nad pozycją bez utraty kroków.

W odróżnieniu od stałoprądowego sterowania stosowanego w tradycyjnych sterownikach silników krokowych, w systemach hybrydowych prąd w uzwojeniu silnika zmieniany jest dynamicznie, zależnie od obciążenia silnika. Zapewnia to wytwarzanie większego momentu na wale silnika, możliwość pracy z większymi prędkościami, mniejsze grzanie się silników oraz sterowników, a to wszystko przy wyższej kulturze pracy (mniejsze wibracje oraz hałas podczas pracy silnika serwokrokowego).

Cały system sterowania hybrydowego możemy skonfigurować przy pomocy specjalnego programu uruchomianego pod systemem Windows. Odbywa się to przy pomocy kilku kliknięć myszą (więcej informacji w instrukcjach poszczególnych sterowników). Sterowanie odbywa się bez przeregulowań oraz przy bardzo krótkich czasach ustalania pozycji. Dostępne są sterowniki o szerokim zakresie napięć i prądów oraz silniki o szerokim zakresie momentów obrotowych, dzięki czemu możemy dopasować sterowanie do większości aplikacji.

Podsumowując, dzięki zastosowaniu systemu hybrydowego sterowania otrzymujemy zalety serwonapędów w cenie sterownia silników krokowych (kontrola pozycji, kompensacja ewentualnie gubionych kroków, praca z większymi prędkościami i momentami).

Zapraszamy do zapoznania się z ofertą systemów sterowania hybrydowego znajdującego się w naszej ofercie.


Zalety napędów Easy-Servo:

  • Sterowanie w zamkniętej pętli sprzężenia zwrotnego  zapobiegające gubieniu kroków (realizując kompensację)
  • Praca z większymi momentami i prędkościami w porównaniu do tradycyjnych silników krokowych
  • Większa wydajność pracy - mniejsze grzanie się silnika oraz sterownika
  • Większa kultura pracy – mniejsze drgania oraz cichsza praca silnika
  • Prosta konfiguracja i dostrajanie
  • Szybka odpowiedź na wymuszenie
  • Wysoki moment rozruchowy
  • Niski koszt w porównaniu do serwonapędów


Dobór zestawu


Poniżej znajduje się nasza oferta sterowników oraz silników serwokrokowych. Silniki hybrydowe dostępne są w rozmiarach Nema17, NEMA23, NEMA34 oraz NEMA 42 (flansza 42, 57, 86mm oraz 110mm). Dostępne są one w szerokim zakresie mocy, a dostarczane razem z wysokiej rozdzielczości enkoderami (1000 lub 5000 impulsów/obrót). Zależnie od wybranej serii silniki dostępne są również w wersji z hamulcem oraz w wersji wodoodpornej ( IP65).

Sterowniki do napędów hybrydowych dostępne są w dwóch wersjach napięciowych - zasilanie prądem stałym jak i przemiennym.

Komplet sterowania na jedną oś składa się z sterownika, silnika hybrydowego oraz przewodów zasilających i enkoderowych łączących silnik ze sterownikiem. Kompletując zestaw w pierwszej kolejności wybieramy silnik o potrzebnej mocy, a następnie serwosterownik. Przy każdym serwosilniku podane są pasujące sterowniki oraz przewody.
Należy pamiętać o dobraniu zasilania zapewniającego odpowiednie napięcie oraz moc.

Rozwiń opis
Zwiń opis