Koło zębate M1 z35
- -5%
Moduł
Moduł
d1 [mm]
d1 [mm]
Wykonanie
Wykonanie
Ilość zębów z
Ilość zębów z
da [mm]
da [mm]
Koła zębate d [mm]
Koła zębate d [mm]
dN1 [mm]
dN1 [mm]
Producent
Producent
Czas realizacji
Czas realizacji
Cena
Cena
Nowe i Polecane
Koło zębate stanowi integralną część każdej przekładni zębatej, może współpracować z innym kołem zębatym i z tarczą oraz oczywiście z listwą zębatą. Koła zębate z powodzeniem mogą być stosowane w przekładniach każdego typu, w pojazdach, maszynach oraz urządzeniach, gdzie przeniesienie napędu ma na celu wprowadzenie w ruch dużego układu, generującego olbrzymie obciążenia, jak również małego układu o niewielkich obciążeniach.
Sklep EBMiA.pl oferuje olbrzymi wybór kół zębatych dostępnych w modułach od M1 do M6 oraz w ilościach zębów od 12 do 127. Koła oferowane w EBMiA.pl mogą bezproblemowo współpracować ze sobą, doskonale radzą sobie w rozmaitych przekładniach oraz jako podzespoły do pozycjonowania mechanizmu. Wykonane ze stali C43, odpowiednio obrobione, mogą być również poddane dodatkowej obróbce bezpośrednio na Państwa indywidualne życzenie. Sklep oferuje koła o zębach prostych, jednak inne, nietypowe produkty są dostępne bezpośrednio na indywidualne zapytanie klienta. Wszystkie koła to produkty najwyższej jakości, doskonale współpracujące jako zespół kół zębatych czy też po prostu przekładnia.
Koło zębate to cześć czynna znajdująca się w przekładni zębatej. Stanowi element wielu mechanizmów, np. pomy zębatej, sprzęgła itp. Stosowane jest w układach, w których niezbędne jest wprawianie części w ruch. Jego zadaniem jest przekazywanie siły – zmienia ono ruch obrotowy w ruch posuwisty z określonym kierunkiem, który jest uzależniony od kierunku obrotu koła zębatego.
Z czego składa się koło zębate?
Koło zębate składa się z wieńca zębatego, piasty, a także łącznika. Ten ostatni element integruje piastę z wieńcem. Niektóre modele kół zębatych, a w szczególności te, które mają małą liczbę zębów oraz niewielką średnicę, nie posiadają łącznika. Wieniec zębaty spełnia tu bowiem jednocześnie funkcję piasty. Takie koła zębate nazywane są zębnikami. Zwykle zębnik posiada nacięcie na wale, tworząc z nim jednolitą całość albo też może być osadzony na nim przy użyciu połączenia wciskowego. Koło zębate jest osadzone na wale za pomocą połączenia wpustowego, wielowypustowego albo połączenia klinowego (choć jest ono dosyć rzadkie). Wieniec zębaty zbudowany jest z zębów oraz wieńca, z którego wystają zęby. Jeśli chodzi o przestrzenie, które znajdują się między zębami, nazywa się je wrębami.
Co do parametrów cechujących koła zębate, należy wyróżnić przede wszystkim:
- liczbę zębów,
- luz wierzchołkowy,
- moduł zęba,
- podziałkę obwodową,
- podziałkę zasadniczą,
- średnicę koła zasadniczego,
- średnicę podziałową,
- średnicę stóp,
- średnicę wierzchołkową,
- współczynnik korekcji,
- współczynnik wysokości zęba,
- wysokość głowy zęba,
- wysokość stopy zęba,
- wysokość zęba.
Jak widać, jest ich bardzo dużo, jak na tak niewielki i prosty konstrukcyjnie element. Wynika to z tego, że odpowiednie dopasowanie koła zębatego jest bardzo istotne dla zagwarantowania prawidłowej pracy sprzętu, w którym będzie zainstalowany ten element.
Jak działa koło zębate?
Jeśli w urządzeniu użyte zostało więcej niż jedno koło zębate wspólnie zazębiające się, wtedy w trakcie obrotu kół dwa pracujące ze sobą zęby otaczają się i jednocześnie ślizgają po sobie. Zjawisko to nie jest korzystne, ale w bardzo prosty sposób można je wyeliminować. Wystarczy odpowiednio dobierać koło zębate do warunków pracy. W tym celu warto wziąć pod uwagę parametry, o których wspominaliśmy wcześniej.
Czy koło zębate jest wytrzymałe?
By określić wytrzymałość koła zębatego, należy dowiedzieć się, jaką moc jest w stanie przenosić, jaką prędkość osiąga koło, jaką ma wielkość, przełożenie, liczbę zębów, przy jakiej intensywności jest w stanie pracować oraz jaki rodzaj smarowania i chłodzenia jest stosowany przy kole. Te parametry umożliwiają obliczenie minimalnego wymaganego modułu zęba. Dzięki temu, że nowoczesne technologie dostarczają nam odpowiednich narzędzi, możemy za pomocą komputerowych metod modelowania zjawisk wewnątrz obciążonych części maszyn, także kół zębatych wykonać ewaluację konstrukcji.
Moduł | B | h |
---|---|---|
M1 | 15 | 25 |
M1.5 | 17 | 30 |
M2 | 20 | 35 |
M2.5 | 25 | 40 |
M3 | 30 | 50 |
M4 | 40 | 60 |
M5 | 50 | 75 |
M6 | 60 | 80 |