Filtruj

h1

h1

l1

l1

m1

m1

b1

b1

d1

d1

d2

d2

d3

d3

d4

d4

l2

l2

m2

m2

s1

s1

s2

s2

A/F

A/F

Producent

Producent

Czas realizacji

Czas realizacji

Cena

Cena

Szyny rolkowych prowadnic liniowych GN 2422 - Do systemu prowadnic liniowych, profil C

Szyny rolkowych prowadnic liniowych GN 2422 - Do systemu prowadnic liniowych, profil C

Specyfikacja

Wykonania

  • Typ UT: szyna łożyska swobodnego, otwory montażowe pod śruby z płaskim łbem walcowym
  • Typ UV: szyna łożyska swobodnego, otwory montażowe pod śruby z łbem stożkowym
  • Typ XT: szyna łożyska stałego, otwory montażowe pod śruby z płaskim łbem walcowym
  • Typ XV: szyna łożyska stałego, otwory montażowe pod śruby z łbem stożkowym

Stal ulepszona cieplnie

  • Powierzchnia ocynkowana, pasywacja niebieska
  • Bieżnie hartowane, szlifowane

Śruby z płaskim łbem walcowym (typy UT / XT)

Stal, ocynkowana, pasywacja niebieska

Informacje

Szyny rolkowych prowadnic liniowych GN 2422 są przeznaczone do współpracy z wózkami rolkowymi GN 2424 lub rolkami GN 2426, tworząc rolkowe systemy prowadnic liniowych. Tego typu zwarte systemy są wykorzystywane na przykład do przesuwu osłon maszyn lub w innych układach mechanicznych maszyn i urządzeń, wymagających przesuwu liniowego.

Systemy te charakteryzują się dużą sztywnością, cichą pracą oraz pozwalają osiągać wysokie prędkości przemieszczeń liniowych. Możliwość kojarzenia łożysk swobodnych i stałych zapewnia poprawną pracę nawet w przypadku konstrukcji o niedoskonałej liniowości i równoległości powierzchni montażowych. Śruby z płaskim łbem walcowym dostarczane są razem z prowadnicami typu UT i XT.

Systemy prowadnic liniowych 

  • Akcesoria

    Na życzenie

    • Inne długości szyn (do 3600 mm)
    • Inne rozstawy otworów montażowych m1/m2

    Konstrukcja i komponenty

     

    Systemy prowadnic liniowych umożliwiają niezawodne i ekonomiczne przemieszczanie liniowe różnego typu modułów sprzętowych. Do ich głównych zalet zalicza się długą żywotność oraz cichą pracę. Cechy te sprawiają, że systemy rolkowe są niezbędnymi składnikami układów skutecznego i bezpiecznego przemieszczania podzespołów urządzeń, przy niskim wkładzie energii.

    Gama produktów obejmuje wszystkie elementy niezbędne do budowy kompaktowych i łatwych w montażu rolkowych prowadnic liniowych. Każdy układ składa się z zewnętrznej szyny oraz rolek lub wózków rolkowych poruszających się wewnątrz niej.

    Szyny są podstawą rolkowych prowadnic liniowych i mogą być przystosowane do stałego lub swobodnego łożyskowania rolek. W wersji z łożyskowaniem stałym, rolki wewnątrz szyny łożyskowane są w dwóch płaszczyznach, podczas gdy w wersji swobodnej, tylko w jednej (pozwalając na ich osiowy przesuw). Z połączenia obu wersji łożyskowania tworzy się układ kompensujący wzajemne przemieszczenia lub błędy równoległości powstałej konstrukcji. Precyzyjna obróbka pozostałych elementów konstrukcyjnych takiego układu może być zatem ograniczona do niezbędnego minimum. Szyny prowadzące mogą być montowane na jeden z dwóch sposobów poprzez otwory cylindryczne lub samocentrujące otwory stożkowe.

    Wózki rolkowe dostępne są w trzech typach konstrukcji, różniących się sposobem montażu, materiałem oraz stopniem uszczelnienia. Wszystkie wózki rolkowe posiadają po trzy rolki, z których środkowa jest zawsze regulowana mimośrodowo, umożliwiając wstępne ich napięcie wewnątrz szyny (wyregulowanie luzu łożyskowego). W zależności od wersji szyny, na obu końcach wózka rolkowego mogą być zainstalowane zgarniacze.

    Same rolki są podobne w konstrukcji do łożysk kulkowych z nierozłączalnym czopem, używanym jako element mocujący.

    Jako wykonania specjalne rolki i zgarniacze według podanych standardów mogą być dostarczane oddzielnie.

    Wszystkie warianty są dostępne w nominalnych wymiarach szerokości szyn h1 = 18, 28, 35 i 43 mm. Poza standardowymzakresem, mogą być wykonane w odcinkach o długości do 3600 mm, w jednym kawałku, lub odcinkach dostosowanych doindywidualnych wymagań klienta.

    Aby zapewnić maksymalną elastyczność, systemy prowadnic liniowych składają się z elementów wymienionych poniżej. W zależności od wymagań, poszczególne komponenty mogą być dostarczane w odpowiednich ilościach. Ponieważ w większości aplikacji, zarówno szyny prowadzące, jak i wózki rolkowe, muszą być montowane oddzielnie, elementy te dostarczone są niezłożone i zapakowane oddzielnie.

    Na życzenie klienta istnieje możliwość dostarczenia zmontowanego systemu rolkowych prowadnic linowych zawierającego szyny GN 2422 i wózki rolkowe GN 2424 .

     

    Przykład montażu

     

     

    Precyzja i montaż

    Tolerancje zmontowanych układów rolkowych prowadnic liniowych

    Wymiary rolkowych prowadnic linowych, składających się z szyn GN 2422 i wózków rolkowych GN 2424, posiadają tolerancje wyszczególnione poniżej.

    Wymiary rolkowych prowadnic linowych, składających się z szyn GN 2422 i wózków rolkowych GN 2424 

    Jeżeli na jednej szynie zainstalowanych jest kilka wózków rolkowych, wówczas pomiędzy wózkami może pojawić się przesunięcie x, którego wartość należy dodać do wymiaru h2.

     

    h1 b h2 x
    18 +0.25/-0.10 +0.15/-0.16 +0.25/-0.25 ± 0.20
    28 +0.25/-0.10 +0.25/-0.10 +0.15/-0.35 ± 0.20
    35 +0.35/-0.10 +0.25/-0.10 +0.10/-0.30 ± 0.20
    43 +0.36/-0.10 +0.25/-0.10 +0.20/-0.35 ± 0.20

    Dokładność prowadzenia

    Zależność pomiędzy długością rolkowej prowadnicy liniowej, a dokładnością prowadzenia wózka rolkowego przedstawiono na diagramie.

     

     

    Dopuszczalna wysokość przesunięcia

    Istotą zastosowania w rolkowych prowadnicach liniowych stałego i swobodnego sposobu łożyskowania jest zapewnienie kompensacji przesunięć występujących w układzie podczas pracy. Należy przy tym wziąć pod uwagę występujące w tym zakresie ograniczenia. Tabela przedstawia maksymalny dopuszczalny kąt pomiędzy wysokością przesunięcia szyny łożyska stałego względem swobodnego. W przypadku osiągnięcia podanych wartości, nośność układu musi zostać zredukowana o 30%.

    Aby obliczyć h2 należy skorzystać z równania: h2 = a x tan w, podstawiając wartość "w" z tabeli.

    Przykład doboru: h1 = 43, a = 650 mm, w max. = 0.171°

    h2 = 650 mm x tan 0.171° = 1.94 mm

     

    h1 w max.
    18 0.057°
    28 0.143°
    35 0.151°
    43 0.171°

    Dopuszczalne boczne przesunięcie

    Kompensację przemieszczeń kątowych i rozstawu powierzchni montażowych rolkowych prowadnic liniowych umożliwia zastosowanie pary szyn. Jednej z łożyskowaniem stałym, drugiej ze swobodnym. Dopuszczalne przesunięcia boczne rolek i wózków rolkowych w szynach UT/ UV określają wartości parametrów x i z. Punktem referencyjnym (odniesienia) jest nominalny środek bieżni szyny rolkowej bm.

    Błąd równoległości lub kąta może być kompensowany na całej długości szyny, a całkowita wielkość zakresu przesunięcia jest sumą wartości parametrów x i z.

     

    h1 b m x z
    18 6.3 1.1 0.3
    28 8.6 1.3 0.7
    35 10.5 2.7 1.3
    43 14.5 2.5 1.5

    Szerokość podparcia

    Aby zagwarantować odpowiednią płynność ruchu, należy zapewnić odpowiedniej wielkości płaszczyznę podparcia szyny prowadnicy liniowej oraz wózka rolkowego. Szerokość powierzchni nośnej elementów konstrukcyjnych współpracujących zszynami i wózkami nie powinna być mniejsza od podanych wartości parametrów a lub b. Taki sposób podparcia zapewnia transfer obciążeń rolkowych prowadnic liniowych na elementy konstrukcyjne urządzenia, eliminując jednocześnie powstawanie naprężeń ścinających w śrubach mocujących.

     

    h1 a b
    18 5 4
    28 8 4
    35 11 5
    43 14 5

    Moment siły dokręcania

    Mocując szyny z otworami montażowymi pod śruby z płaskim łbem walcowym (typ UT i XT) należy zwrócić szczególną uwagę, aby powierzchnia ich mocowania była płaska, a gwintowane w konstrukcji otwory odpowiednio głębokie. Zachowanie tych parametrów umożliwi całkowite ukrycie łbów śrub w gniazdach szyn.

    Śruby mocujące muszą być dokręcone z odpowiednim momentem siły, zgodnie z podanymi wartościami.

     

    h1 Śruba A/F Gniazdo Moment siły dokręcania
    18 M 4 x 8 T20 3 Nm
    28 M 5 x 10 T25 9 Nm
    35 M 6 x 12 T30 14 Nm
    43 M 8 x 16 T40 24 Nm

    Dane techniczne

    Prędkość przesuwu

    W zależności od typu aplikacji i długości całego układu, maksymalna prędkość przesuwu dla rolkowych systemów prowadnic liniowych wynosi 7 m/s.

    Smarowanie

    Po zamocowaniu wózka rolkowego w prowadnicy zaleca się przesmarowanie bieżni szyny prowadzącej środkiem smarującym przeznaczonym do łożysk liniowych, jak np. Klüberplex BE 31-222. Czynność tą najlepiej wykonać pędzlem lub szczoteczką.

    Powierzchnie przesmarowane bieżni należy sprawdzać regularnie i pilnować, czy nie pojawiły się na nich zanieczyszczenia, a w szczególności opiłki metali.

    W przypadku pojawienia się widocznych zanieczyszczeń powierzchni lub przebarwień smaru, prowadnicę i wózki rolkowe należy wyczyścić oraz na nowo przesmarować.

    Smarowanie jest wymagane raz na rok lub po pokonaniu dystansu 100 km.

    Temperatura pracy

    Wszystkie komponenty rolkowych systemów prowadnic liniowych nadają się do pracy w zakresie temperatur -30 °C to 130 °C.

    Instrukcja instalacji

    Systemy prowadnic liniowych składają się z szyny prowadzącej GN 2422 oraz z wózka rolkowego GN 2424 

    Wszystkie komponenty są pakowane osobno i dostarczane niezmontowane. Luz pomiędzy szyną i wózkiem rolkowym wymaga kalibracji w trakcie montażu.

    W trakcie montażu należy postępować zgodnie z poniższymi wytycznymi:

    1. Upewnij się, że bieżnie szyn prowadnic oraz rolki wózka są czyste.

    2. Poluzuj śrubę mocującą środkowej, mimośrodowej rolki wózka (patrz punkty 4 i 6), a następnie wsunąć wózek do szyny prowadnicy rolkowej (bez dostarczonych zgarniaczy).

    3. Ustaw wózek rolkowy na jednym z końców szyny. W przypadku szyn łożysk swobodnych (typ UT i UV) pomiędzy końce obudowy wózka rolkowego i szynę prowadnicy należy wsunąć płaską i sztywną podkładkę (np. szczelinomierz, sprężynę płaską) tak, aby zapewnić równoległe prowadzenie wózka po bieżni szyny.

     

    4. Wprowadzić klucz do rolek  GN 2424.1 (dostarczany z wózkiem rolkowym) pomiędzy środkową rolkę mimośrodową a obudowę wózka rolkowego. Należy upewnić się, czy wózek został wsunięty w szynę odpowiednią stroną. Znaczniki przy śrubach mocujących zewnętrznych rolek wskazują stronę nośną wózka.

     

    5. Obracając kluczem do rolek zgodnie z ruchem wskazówek zegara (patrząc od strony wózka) następuje przemieszczenie się rolki mimośrodowej w kierunku górnej bieżni, kasując zarazem luz w układzie. Zbyt duży nacisk rolki na górną bieżnię szyny może spowodować zwiększone tarcie i zmniejszenie żywotności układu łożyska.

    6. Po dokonaniu regulacji z użyciem klucza do rolek, można delikatnie dokręcić śrubę kontrującą, aby zabezpieczyć łożysko przed obrotem. Odpowiedni moment dokręcenia śruby kontrującej będzie podany w kolejnych punktach.

     

    7. Przemieścić wózek rolkowy wzdłuż szyny prowadnicy i upewnić się, że luz / wstępne napięcie układu są odpowiednie w całym zakresie przesuwu. Ruch wózka w szynie prowadnicy powinien przebiegać płynnie, bez luzów i zacinania się.

    8. Następnie należy dokręcić śruby zgodnie z momentem dokręcania podanym w tabeli. Aby nie stracić ustalonej podczas regulacji pozycji kątowej rolki mimośrodowej, należy ją przytrzymać kluczem podczas dokręcania śruby mocującej (kontrującej).

    h1 Moment siły dokręcania
    18 3 Nm
    28 7 Nm
    35 7 Nm
    43 12 Nm

    9. Na koniec należy zamontować zgarniacze oraz uszczelnienia w wózkach rolkowych typu N. Aby to uczynić należy wysunąć wózek z szyny prowadnicy rolkowej.

    10. Przed ponownym zamontowaniem wózka w szynie należy upewnić się, że bieżnie i rolki są odpowiednio przesmarowane rekomendowanym smarem.

     

Rozwiń opis
Zwiń opis
Szyny rolkowych prowadnic liniowych GN 2422 - Do systemu prowadnic liniowych, profil C
Rysunek techniczny
Aby sortować po cechach produktu kliknij w nazwę parametru.