Koło zębate pasowe – dlaczego się zużywa?

12 października 2021 0

Autor:

Jednym z najpopularniejszych sposobów przekazywania napędu są przekładnie, w których używa się pasów zębatych. Dlaczego? Ponieważ oprócz możliwości obsługiwania wysokich momentów obrotowych oraz wysokich prędkości, przekładnie te umożliwiają synchronizację podzespołów urządzenia. To bardzo istotne dla wielu elementów mechanicznych, jak również przydatne przy sterowaniu wyjątkowo zaawansowanymi sekwencjami pracy. Warto jednak pamiętać, że przekładnia nie będzie w stanie pracować efektywnie bez dobrze dopasowanego koła pasowego zębatego, wyróżniającego się znakomitą trwałością. Jak pracuje koło zębate pasowe i co prowadzi do jego szybszego zużywania się? Odpowiadamy!

Przekładnie z zębatymi kołami pasowymi – zasada działania

Pasy uzębione to jedno z najpopularniejszych rozwiązań stosowanych do napędzania mechanizmów. Używane są nie tylko w silnikach spalinowych do sterowania pracą zaworów czy obsługi osprzętu, ale także w maszynach przemysłowych, w których pracują ze sobą różne elementy ruchome.

Przekładnie z pasami uzębionymi pracują na bardzo prostych zasadach. Otóż koło pasowe napędzane pracuje i przekazuje moment obrotowy na pas, w ten sposób zmieniając ruch obrotowy na ruch liniowy. Ten następnie ponownie przekształcany jest w ruch obrotowy koła napędzanego.

Dzięki sprzężeniu kształtowemu oraz naciskowi wywieranemu przez uzębienie koła na uzębienie pasa możliwe jest oddziaływanie między kołem a pasem, zaś w przypadku koła napędzanego z uzębienia pasa na uzębienie koła. Warto również dodać, że czynnikiem, który ma wpływ na pracę układu, jest także sprzężenie cierne.

Koło zębate pasowe – jak się zużywa?

Jednym z najczęstszych powodów szybkiego zużywania się zębatych kół pasowych jest tarcie, które występuje między uzębieniem pasa a koła pasowego. To ono prowadzi do ścierania się materiału, z jakiego zostało wykonane koło. Co więcej, w zależności od tego, jaką geometrię ma uzębienie, będzie dotyczyło to przede wszystkim albo dna wrębów koła, albo jego wierzchołków. Tym, co może wpłynąć na szybsze zużywanie się zębatych kół pasowych, są także nadmierne obciążenia przekładni oraz zaburzenia osiowości, które przyspieszają wycieranie się materiału na krawędziach uzębienia.

W kolejnych artykułach opisujemy:

Hartowanie kół zębatych – na czym polega i jakie daje możliwości?

Przekładnie mechaniczne

Moduł koła zębatego – tabela, co to jest, jak obliczyć, wzór

Koła zębate rodzaje, budowa, zastosowanie i zalety

Przekładnie zębate – budowa, rodzaje i zastosowanie

Przekładnia cierna – budowa, rodzaje, zastosowanie

UdostępnijShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

Powiązane produkty

Newsletter
Bądź na bieżąco