Przekładnie zębate – budowa, rodzaje i zastosowanie

10 września 2018 0

Autor:

Budowa i rodzaje przekładni zębatych

Przekładnie zębate to elementy, które przenoszą napęd przy pomocy co najmniej dwóch współpracujących ze sobą kół zębatych. Spośród nich wyróżniamy przekładnie jednostopniowe w której współpracuje jedna para kół oraz wielostopniowe w których współpraca odbywa się szeregowo – z większą ilością kół. W drugim wariancie mamy możliwość zwiększonego stopniowania przekładni poprzez zastosowanie różnej ilości zębów.

Przekładnie zębate można dzielić także ze względu na rodzaj przenoszonego ruchu na przekładnie obrotowe, gdzie do przeniesienia napędu służą dwa koła. Innym typem tego rodzaju przekładni jest przekładnia liniowa w której to koło współpracuje z listwą zębatą o takim samym module. Wówczas mówimy o zamianie ruchu obrotowego w posuwisty i odwrotnie.

Kolejny podział dotyczy wzajemnego usiłowania osi obrotu. W tym przypadku mamy do czynienia z usytuowaniem równoległym (przekładnie walcowe) oraz prostopadłym (przekładnie stożkowe). Istnieją ponadto tzw. przekładnie ślimakowe w których osie obrotu są równoległe.

Zalety przekładni zębatych

Popularność przekładni zębatych w dużej mierze oparta jest o prostotę konstrukcji oraz łatwość wykonania. Ich sprawność oscyluje w granicach 98%, a na szczególną uwagę zasługuje cicha praca i bezawaryjność pod warunkiem regularnej diagnostyki. Dodatkowym atutem jest możliwość pracy na dużych obciążeniach oraz zabezpieczenie.

Zastosowanie przekładni zębatych

Jeśli chodzi o zastosowanie przekładni zębatych, to możemy znaleźć je w następujących branżach :

– przemysł farmaceutyczny

– przemysł tekstylny

– przemysł spożywczy

– przemysł rolniczy

– przemysł budowlany

Szerokie zastosowanie to konsekwencja kluczowych zalet możliwych do uzyskania dzięki cyklicznej konserwacji. W większości przypadków przekładnie zębate wykonane są ze stali czarnej, bądź stali nierdzewnej, ale coraz większą popularnością cieszą się współczesne warianty kreowane z tworzyw sztucznych, jednak one nie zawsze sprawdzają się w przypadku dużych obciążeń. W takich sytuacjach coraz częściej proponuje się przekładnie z domieszką grafitu, które nie muszą być smarowane i konserwowane, a więc ułatwiają codzienną pracę z napędem.

Co ciekawe przy zastosowaniu kół ze stali można także wykonać hartowanie uzębienia, a dzięki temu zwiększa się żywotność danego napędu. Hartowania dokonuje się w dwóch wariantach – indukcyjnym oraz laserowym. Zwłaszcza druga opcja pozwala stosownie utrwalić kondycję zębów dzięki czemu nie narażamy się na koszta związane z ich regeneracją.

Przekładnie zębate pomimo kilku wad oraz kosztów są nadal najbardziej popularnym i najczęściej stosowanym rodzajem napędu. Szerokie zastosowanie, cicha praca, żywotność oraz odporność na warunki ekstremalne sprawia, iż stanowią one najczęstszy wybór pośród klientów indywidualnych oraz przedsiębiorców.

W kolejnych artykułach opisaliśmy:

Koła zębate rodzaje, budowa, zastosowanie i zalety

Hartowanie kół zębatych – na czym polega i jakie daje możliwości?

UdostępnijShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

Powiązane produkty

Newsletter
Bądź na bieżąco