Łożysko ślizgowe rodzaje, zastosowanie, smarowanie, budowa

22 sierpnia 2018 0

Autor:

Łożysko ślizgowe budowa

Łożysko ślizgowe to podstawowy element układu mechanicznego nie posiadający części pośredniczących, które są ruchome. Mimo to w ich budowie występuje jeden element obrotowy, mianowicie – cylindryczna panewka ze swobodnym poruszaniem. Skąd owa nazwa? Wszystko za sprawą poślizgu czopa oraz wału, a także specyficznemu tarciu ślizgowemu powstałego na skutek wcześniej wspomnianych elementów.

 Łożyska ślizgowe zastosowanie

Łożysko ślizgowe najczęściej stosowane jest w następujących mechanizmach oraz sytuacjach :

– niewielkich konstrukcjach z małym obciążeniem

– sytuacjach wymagających szczególnej precyzji

– w momencie konieczności zastosowania cichobieżności

– w przypadku zwiększonej prędkości obrotowej

– w momencie konieczności wygłuszania drgań wału

– w przenoszeniu ciężarów

Smarowanie łożyska ślizgowego

Tarcie stanowi najważniejszą funkcje działania łożysk ślizgowych. Aby było ono prawidłowe należy je regularnie smarować. Wspomniane smary działają chłodząco na powierzchnie gdzie zachodzi tarcie, co kojąco wpływa na elementy pracujące. Jakie kryteria powinny spełniać smary? Oto najważniejsze :

– wyciszać prace

– obniżać temperaturę pracy łożysk

– minimalizować koszty eksploatacji urządzeń

– wykazywać się odpornością na działa w wodzie

– wydłużać żywotność układu

W przypadku łożysk metalowych smarowanie stanowi kwestię kluczową. Ciekawostkę stanowi fakt, iż łożyska z tworzyw sztucznych nie wymagają smarowania, bowiem może to zmienić ich plastyczność negatywnie wpływając na działanie układu. Podstawowy i najbardziej efektywny skład smaru opiewa w mydło, stałe kwasy tłuszczowe, woski, smary stałe oraz oleje mineralne. Tego rodzaju smar nazywamy smarem plastycznym.

Smar do łożysk ślizgowych

Ze swojej strony możemy śmiało polecić  Smar maszynowy TOWOCX  CX-80 i  Smar LITEN ŁT-4S3, które dostępne są w naszym sklepie w dziale chemia przemysłowa.

Rodzaje łożysk ślizgowych

Łożyska hydrostatyczne

Zarówno w przypadku łożysk hydrostatycznych jak i hydrodynamicznych współpracujące powierzchnie dzieli ciecz smarna. Ich Rozdziele następuje na skutek wtłaczania oleju znajdującego się pod określonym ciśnieniem

Łożyska hydrodynamiczne

Ciecz w tego rodzaju łożysko tworzy się na skutek zjawisk mających miejsce w szczelinie. Warunki konieczne do wykreowania tarcia płynnego opiewają w zbieżność szczeliny w jej kierunku ruchu, stosowną prędkość poślizgu oraz daną ilość poślizgu dla ciągłości procesu

Łożyska olejowe

Zaledwie część łożyska wypełniona jest olejem. W trakcie ruchu wału pomiędzy powierzchnią cieczy, a panewką kreuje się niewielka ilość wspomniana oleju, której celem jest utrzymanie wału.

Łożyska suche

Tego rodzaju łożyska nie są smarowane, bądź smarowane bardzo rzadko. Najczęściej są one stosowane względem połączeń mniej wymagających i mniej obciążonych.

Łożyska powietrzne

Są one najczęściej stosowane w urządzeniach odznaczających się dużą precyzją oraz małą siłą promieniową. Rozstaw między powierzchnią, a panewką jest podtrzymywane przez specjalną poduszkę która wytwarza powietrze.

Polecamy też inny nasz artykuł o łożyskach przegubowych pod tytułem „Łożysko przegubowe budowa, zastosowanie, rodzaje

oraz inny artykuł Łożyska stożkowe – budowa, rodzaje i zastosowanie

Łożysko poprzeczne – co to jest, rodzaje, zastosowanie

 

UdostępnijShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

Powiązane produkty

Newsletter
Bądź na bieżąco