Jaki smar do łożysk?

13 lutego 2019 0

Autor:

Każde łożysko wymaga odpowiedniego smarowania. Substancje smarujące usprawniają ich działanie, sprawiają, że mogą pracować dłużej bez jakichkolwiek awarii i zmniejszają ryzyko uszkodzenia. Do ich zadań należy również ochrona przed zanieczyszczeniami i korozją. Smar do łożysk zwiększa też poślizg, zmniejszając przy tym siłę tarcia.

Zły smar do łożysk – do czego to prowadzi?

Czy wiesz, że aż połowa awarii łożysk jest spowodowana doborem nieodpowiedniej substancji smarującej lub jej nieprawidłową aplikacją? Jeśli smar będzie źle dopasowany i nie będzie współgrał z konkretnym typem łożyska, najczęściej może to doprowadzać do podwyższenia jego temperatury. Elementy łożyska ulegają przez to szybszemu ścieraniu, stąd znacznie skraca się okres ich użytkowania, ponieważ w łożysku tworzą się odkształcenia oraz luzy. Najbardziej narażone na uszkodzenia są bieżnie pierścieni i elementy toczne.

Rodzaje smarów do łożysk

Jedną z substancji do smarowania łożysk są smary plastyczne. W ich składzie znajdziemy bazowy olej zagęszczony mydłami metali. Zagęszczaczy może być wiele, np. wapniowe, glinowe, sodowe, litowe, czy takie z dodatkiem sulfonianu wapnia. Smary plastyczne dzieli się ze względu na gęstość. I tak wyróżniamy smary najrzadsze, które przetłacza się przez przewody, a także smary twarde, znajdujące zastosowanie w dużych łożyskach, wykorzystywanych w przemyśle ciężkim, gdzie występują znaczące drgania. Smary plastyczne używane są głównie w łożyskach tocznych.

Drugim najczęściej wykorzystywanym smarem są oleje mineralne. Te substancje nie posiadają dodatków innych pierwiastków, takich jak np. tlen lub azot. Ich cechy charakterystyczne to utrzymywanie takiej samej konsystencji bez względu na temperaturę oraz duża lepkość. Wybierając olej mineralny koniecznie należy zwrócić uwagę na to, czy jest on podatny na powstawanie osadów, a także jaki ma poziom pienienia.

Najczęstszym wyborem przy smarowaniu łożysk jest smar do łożysk CX-80, który można kupić w wersji 40g i 500g.

Od czego zależy wybór smaru do łożysk?

Jeśli chodzi o smar plastyczny, jego wybór niewątpliwie zależy od tego, z jaką prędkością obraca się łożysko oraz jakie ma obciążenie. Lepkość smaru powinna zwiększać się wraz ze wzrostem wielkości łożyska, zatem im większe łożysko, tym bardziej lepki smar należy wybrać. Dzięki temu pomiędzy dwoma elementami nie powstanie tarcie. Sprawa ma się nieco inaczej, jeśli chodzi o duże łożyska. Ponieważ w tym przypadku prędkość obrotu jest znacznie niższa, substancja do smarowania musi być gęstsza, żeby zagwarantować doskonałą nośność.

Jeśli łożysko jest narażone na działanie wysokich temperatur, smar powinien być odporny na utlenianie, a jego konsystencja musi być niezmienna bez względu na wysokość temperatury otoczenia i samego łożyska. Jeśli natomiast łożysko znajduje się w miejscu, gdzie ma na nie wpływ wilgoć, należy smarować je smarem wapniowym albo litowym.

Smar do łożysk dostępny jest w sklepie EBMiA.pl w dziale: Chemia przemysłowa

W innych naszych artykułach opisujemy takie tematy jak:

UdostępnijShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

Powiązane produkty

Newsletter
Bądź na bieżąco