Łożysko igiełkowe stanowi jeden z wielu rodzajów łożyska tocznego. Mówiąc ściślej wchodzi ono w skład kategorii, którą stanowią łożyska wałeczkowe. To właśnie w nich zastosowano charakterystyczne elementy w postaci podłużnych wałków o długości przekraczającej kilkakrotnie średnicę. Tego typu elementy toczne przypominają swym kształtem igiełki i stąd też wzięła się nazwa łożysk.
Budowa łożyska igiełkowego
Tytułowe łożyska występują w wielu wariantach. Mogą one nie posiadać pierścienia wewnętrznego, bądź może być ich kilka. Z oddzielnymi łożyskami mamy do czynienia wówczas, gdy budowa łożyska jest rozłączna. W momencie, gdy elementy toczne obracają się po czopie wału, to powinien być on zahartowany oraz wyszlifowany.
W modelach cienkościennych, zwanych także igiełkowymi pierścień występujący z zewnętrznej strony posiada niewielką grubość. Istnieją łożyska, które nie posiadają koszyków – te które je mają są robione ze stali. Jeśli chodzi o wspomniane igiełki, to posiadają one specjalnie zaokrąglone końcówki, a wszystko po to, by nie doszło do ich zaklinowania się podczas pracy łożyska. Dzięki tym aspektom żywotność tytułowego łożyska, jak i elementów mu towarzyszących zostaje znacznie przedłużona.
Specyfikacja łożysk igiełkowch opiewa w fakt, iż są one w stanie przenosić wyłącznie obciążenia poprzeczne. W momencie, gdy zależy nam, by dane łożysko przenosiło także obciążenia wzdłużne, należy zastosować tzw. konstrukcję mieszaną. Łożyskowi igiełkowemu towarzyszyć będzie wówczas łożysko kulkowe.
Zastosowanie łożyska igiełkowego
Łożyska igiełkowe występują najczęściej w autach jako łożyska stosowane w alternatorach oraz przegubie Cardana. Dawniej były stałym elementem podwozia. Łożyska igiełkowe są doskonałym rozwiązaniem w przypadku nieco mniejszych maszyn, które wymagają dużej prędkości obrotowej. Ponadto stosuje się je w kompresorach, maszynach drukarskich, narzędziach pneumatycznych, spalinowych, a także elektrycznych. Igiełkowe łożyska są również niezbędne do tworzenia rolek tocznych oraz są stałym elementem układów hamulcowych a także napędów przemyśle kolejowym.
W innym artykule opisujemy: Łożyska stożkowe – budowa, rodzaje i zastosowanie