Pasek wieloklinowy – budowa i zastosowanie

29 maja 2018 0

Autor:

Pasek wieloklinowy, jak sama nazwa wskazuje swoim wyglądem przypomina kilka złączonych pasków klinowych. Dzięki tej specyficznej budowie cała konstrukcja jest znacznie wytrzymalsza. Sprawia to, iż paski wieloklinowe znajdują szerokie zastosowanie – używa się ich m.in. w samochodach oraz wielu urządzeniach przemysłowych.

Budowa paska wieloklinowego

Struktura paska wieloklinowego jest bardziej złożona. Jest on nie tylko szerszy, ale także odznacza się mniejszą grubością. Cechy te sprawiają, iż zmniejsza on napięcie podczas prac pasowych kół. Najwyższej jakości pasy wieloklinowe powstają z materiałów, które są odporne na ścieranie oraz działanie czynników chemicznych. Za odporność tytułowego elementu w dużej mierze odpowiedzialna jest obecność nader wytrzymałego włókna szklanego. Ów materiał nadaje także pasowi elastyczności. Z całą pewnością można rzec, iż pasek wieloklinowy to udoskonalony wariant pasa tradycyjnego – klinowego.

Zastosowanie pasków wieloklinowych

Paski wieloklinowe wytrzymują znacznie większe obciążenia na skutek czego dłużej spełniają swą rolę i są bardziej elastyczne. Nie ulegają zniekształceniom, więc ich jakość oraz wydajność jest tym samym wyższa. Tytułowy rodzaj pasów przenosi napęd po stronie wewnętrznej, zewnętrznej oraz grzbietowej, co stanowi kompleksowe działanie. Na wspomnianą wydajność wpływa także umożliwienie jednoczesnej pracy alternatora, pompy chłodzącej oraz sprężarki klimatyzacji, co ma miejsce w silnikach.

Jak dbać o paski wieloklinowe?

Aby pasek wieloklinowy działał bez zarzutu należy o niego skutecznie zadbać. Za większość uszkodzeń odpowiedzialny jest proces ścierania się pasa, dlatego istotna jest jego regularna konserwacja. Kilku podstawowych czynników należy wystrzegać się ponad wszystko – zaliczamy do nich m.in. substancje oleiste, które osłabiają strukturę wierzchnią oraz substancje chemiczne o podobnej konsystencji. Żywotność tytułowych pasów w dużej mierze zależy od tego czy będziemy sprawdzać oraz rozładowywać napięcie na kołach pasowych. Ich odpowiednie ustawienie względem siebie sprawia, iż powierzchnia nie ulega zbyt szybkiemu zużyciu.

Eksperci zalecają, by pasek wieloklinowy wymieniać średnio raz na cztery lata bez względu na jego stan wizualny. Wraz z nim montować należy napinacze oraz rolki prowadzące – to właśnie te elementy dostosowują się do tytułowego pasa wieloklinowego.

W innym naszym artykule opisujemy problem: Piszczenie paska klinowego

Jak zmierzyć pasek klinowy? Wymiary i oznaczenia pasków klinowych

Zerwany pasek klinowy – czy można jechać, przyczyny i co robić?

Pasy transmisyjne – rodzaje i zastosowanie

UdostępnijShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

Powiązane produkty

Newsletter
Bądź na bieżąco