Smarownica w układzie pneumatycznym

12 maja 2022 0

Autor:

Smarownica pneumatyczna powietrza stosowana jest w zespołach przygotowaniu powietrza celem wtryskiwania, aerozolowego strumienia oleju do przewodu pneumatycznego. Zabieg ten zapewnienia smarowania wewnętrznych części roboczych narzędzi pneumatycznych i innych urządzeń, takich jak cylindry hydrauliczne, zawory i silniki.

Dlaczego smarownice pneumatyczne są ważne?

Smarując różne mechanizmy i części ruchome — od silników po tłoki, koła zębate i powierzchnie ślizgowe — pneumatyczne smarownice powietrzne pomagają utrzymać płynną pracę układu pneumatycznego. Twoje maszyny mogą skorzystać na niższym tarciu, płynniejszej pracy i dokładniejszej kontroli prędkości, co z kolei pomaga w wydajnej pracy systemu i zmniejsza koszty eksploatacji i konserwacji.

Pojawia się odwieczne pytanie „Czy smarownic należy używać, czy nie?”
Odpowiedź jest zaskakująco prosta: To zawsze zależy od aplikacji!

W niektórych branżach (np. przemysł spożywczy) smarowanie w ogóle nie jest dozwolone. W innych gałęziach przemysłu z bardzo dużymi cylindrami i dużymi siłami, smarowanie może być naprawdę korzystne, szczególnie ze względu na trwałość siłowników.

Smarownica w układach pneumatycznych wykorzystuje zasadę Venturiego.

Różnica ciśnień powstaje w wyniku przetłaczania sprężonego powietrza przez strumień. Za dyszą ciśnienie jest niższe. Ta różnica ciśnień zasysa olej z pojemnika do strumienia powietrza, gdzie jest bardzo drobno rozpraszany. Identyczne zasady stosowane są w gaźniku samochodu napędzanego benzyną.

Każdy element zespołu przygotowania powietrza posiada symbol ISO, ułatwiający rozpoznanie produktu.

Rysunek 1 Symbole oznaczeń produktów FRL (ang. filter- regulator-lubricator)

 

Smarownica budowa

Rysunek 2 Budowa smarownicy

Elementy budowy smarownicy:

1. Zbiornik olejowy
2. Jednostka dozująca
3. Korpus
4. Pokrętło aktywnej funkcji do napełniania

Jak widać na powyższym rysunku, budowa jest dziecinnie prosta, stąd też wynika zaleta smarownic w układach pneumatycznych. Mechanizm ten, jest mało awaryjny.

Działanie smarownicy pneumatycznej

 

Wiele elementów układu pneumatycznego i prawie wszystkie narzędzia pneumatyczne działają lepiej po nasmarowaniu olejem. Wstrzykiwanie mgły olejowej do strumienia powietrza, może stale smarować zawory, cylindry i silniki pneumatyczne, zapewniając prawidłowe działanie i długą żywotność.

Umiejscowienie smarownicy jako ostatniej w instalacji jest ważne, aby zapewnić, że do każdego urządzenia dociera odpowiednia ilość smaru. Zbyt mała ilość oleju może spowodować nadmierne zużycie i spowodować przedwczesną awarię. Z drugiej strony nadmiar oleju, jest marnotrawstwem i może zanieczyścić otaczający obszar, gdy wylot powietrza wyprowadza olej z narzędzi i zaworów.

 

Smarowanie przerywane może być najgorszą ze wszystkich metod, ponieważ „film” olejowy może wysychać i tworzyć szlam lub lakier na wewnętrznych powierzchniach sprzętu.

 

 

Smarownica odmierza olej ze zbiornika do poruszającego się strumienia powietrza. Gdy powietrze o dużej prędkości przechodzi przez zwężkę Venturiego, wciąga olej w górę przez kapilarę, a następnie wtryskuję go do strumienia powietrza.Poruszające się powietrze rozbija olej na mgiełkę (małe kropelki) lub mgłę (większe kropelki) i przenosi go w dół do urządzenia zasilanego powietrzem.

W warunkach wyższego przepływu, sprężynowy zawór obejściowy otwiera się, aby skierować nadmiar przepływu wokół zwężki Venturiego do punktu poniżej, gdzie ponownie dołącza do przepływu smarowanego. Ręczny zawór regulacyjny ustawia szybkość ściekania oleju, a wziernik umożliwia operatorowi monitorowanie wydajności. Korek wlewowy zapewnia dostęp do ponownego napełnienia zbiornika, który najczęściej wykonany jest z poliwęglanu, ale nie tylko. Te same środki ostrożności dotyczące poliwęglanu dotyczą smarownic, jak i filtrów powietrza.

 

Smarownice zazwyczaj mają większy zakres przepływu, niż reduktor lub filtr o równoważnej wielkości, ale ich spadek ciśnienia rośnie dość szybko wraz ze wzrostem przepływu.

Standardowa dopuszczalna strata ciśnienia dla smarownicy wynosi od 3 do 7 psi. Smarownice są zazwyczaj dobierane na podstawie rozmiaru przyłącza rur, pojemności zbiornika oleju i dopuszczalnej straty ciśnienia w zależności od natężenia przepływu. Wielu producentów publikuje minimalne natężenie przepływu, przy którym zwężka Venturiego będzie działać prawidłowo.

Pamiętaj, aby uwzględnić tę dodatkową stratę ciśnienia za reduktorem podczas ustawiania regulatora ciśnienia. Powinieneś ustawić go na żądane ciśnienie robocze plus stratę smarownicy (spadek).

EBMiA jest wiodącym dostawcą komponentów pneumatycznych. Nasi doświadczeni specjaliści pomogą w doborze odpowiedniego produktu do Twojej instalacji.

W naszej ofercie znajdziecie Państwo smarownice o przyłączach 1/2’, 1/4′. O ciśnieniu roboczym od 0.93 bar do 16 bar.

W kolejnych artykułach opisaliśmy:

Jak wybrać elementy FRL (filtry, regulatory i smarownice)?

Zespół przygotowania sprężonego powietrza – co to jest, budowa

Przelicznik, kalkulator jednostek ciśnienia

Jak zbudować układ pneumatyczny

Rodzaje, zalety i zastosowanie siłowników pneumatycznych

Siłownik jednostronnego i dwustronnego działania – różnice i zastosowanie

 

UdostępnijShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

Powiązane produkty

Newsletter
Bądź na bieżąco