Koło transportowe – stałe, skrętne czy z hamulcem?

24 grudnia 2021 0

Autor:

Koło transportowe to zestaw składający się z koła i uchwytu. Kółka podtrzymują i ułatwiają manewrowanie wózkami, maszynami, półkami i różnorakim sprzętem. Kółka mogą być wykonane z różnych materiałów, mają różne średnice kół, szerokość bieżnika, nośność i całkowitą wysokość, aby zapewnić mobilność sprzętu w wielu rodzajach środowiska pracy.

Koło transportowe a zwrotność: Sztywne kółka, obrotowe kółka, obrotowe kółka bez sworzni

Biorąc pod uwagę zwrotność, istnieją dwa podstawowe rodzaje kółek transportowych: sztywne i skrętne.

Sztywne kółko, zwane również stałym kółkiem, może toczyć się tylko do przodu i do tyłu.

Koło transportowe obrotowe ma bieżnię, która umożliwia obracanie się koła. Bieżnia to cylindryczna część obrotowego zestawu kołowego, w której znajduje się bieżnia lub łożysko kulkowe.

Tradycyjna konstrukcja kółka obrotowego opiera się na sworzniu, który jest śrubą lub nitem, który utrzymuje razem bieżnię. W tej konstrukcji sworzeń jest narażony na duże naprężenia, zwłaszcza w wyniku wstrząsów, które powstają, gdy sprzęt wpada na przeszkody lub gdy zrzucane są na niego duże ciężary. Z tego powodu sworzeń jest częstym punktem awarii tradycyjnych kółek obrotowych.

Koło transportowe bez sworznia to specjalny rodzaj kółka skrętnego z bieżnią, która nie jest utrzymywana razem za pomocą śruby lub nitu. Naprężenie rozkłada się bardziej równomiernie, co oznacza, że kółka bez sworznia zazwyczaj działają dłużej niż tradycyjne kółka obrotowe. Są zalecane do zastosowań związanych z holowaniem z napędem, ponieważ lepiej wytrzymują naprężenia spowodowane szybkim skręcaniem. Lepiej radzą sobie również z siłami uderzeniowymi, takimi jak trudny teren, przeszkody i upadki. Jednak kółka bez sworznia to zazwyczaj wyższy koszt zakupu niż tradycyjnych kółek obrotowych.

Dobór konfiguracji kół transportowych do różnych zastosowań

Sztywne i obrotowe kółka mogą być używane w różnych konfiguracjach do różnych zastosowań:

Najpopularniejsza konfiguracja kółek samonastawnych wykorzystuje dwa równoległe obrotowe kółka samonastawne i dwa równoległe stałe kółka samonastawne. Daje to wózkowi łatwe skręcanie i możliwości poruszania się po linii prostej.

Wózki wyposażone tylko w kółka obrotowe można łatwo przesuwać w dowolnym kierunku, co jest przydatne do manewrowania lżejszymi ładunkami w ciasnych miejscach, ale trudno nimi sterować. Blokady obrotowe na dwóch kółkach mogą w tej konfiguracji ułatwić poruszanie się po linii prostej.

Cztery sztywne kółka na planie rombu również mogą stanowić trafne rozwiązanie. W tej konfiguracji środkowa para kółek po lewej i prawej stronie jest zwykle nieco wyższa niż para po stronie przedniej i tylnej. To sprawia, że wózek jest stosunkowo łatwy do obracania i, gdy ładunek jest umieszczony na centralnych stałych kółkach.

Koła transportowe z hamulcem czy z blokadą

Hamulce i blokady kół transportowych pomagają kontrolować ruchomość koła na różne sposoby:

Hamulec koła transportowego zapobiega obracaniu się koła, pomagając utrzymać sprzęt na miejscu. Hamulce nie są przeznaczone do zatrzymywania poruszającego się sprzętu i nie są przeznaczone do stosowania na rampach lub pochyłościach.

Blokada kierunku, zwana również blokadą obrotu, zapobiega obracaniu się koła transportowego, jednocześnie umożliwiając jego toczenie, co jest pomocne podczas jazdy po linii prostej.

Całkowita blokada zapobiega obracaniu się i obracaniu kółka, pomagając unieruchomić sprzęt.

W kolejnych artykułach opisaliśmy:

Kółka jezdne – rodzaje, zastosowanie

Kółka do palet i nie tylko – ciekawe pomysły na kółka

Kółka do mebli – jakie wybrać?

UdostępnijShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

Powiązane produkty

Newsletter
Bądź na bieżąco