Zerwany pasek klinowy – czy można jechać, przyczyny i co robić?

11 grudnia 2020 0

Autor:

Pasek klinowy to jeden z najważniejszych elementów silnika samochodowego. Służy on do napędzania urządzeń z jego osprzętu, takich jak alternator, prądnica, pompa wodna czy wentylator chłodnicy. Mimo tego, że pasek klinowy jest bardzo trwały, czasem może nas spotkać taka sytuacja jak zerwany pasek klinowy nawet w najbardziej nieoczekiwanym momencie. Co zrobić w takim przypadku, gdy dodatkowo nie ma się w zanadrzu zapasowego paska klinowego? Odpowiedź znajdziesz w naszym artykule.

Trwałość pasków klinowych

W przeszłości paski klinowe nie cieszyły się zbyt dobrą sławą. Nie były ani trwałe, ani wytrzymałe. Często się rozwarstwiały i rozciągały. Najczęściej ulegały zniszczeniom na brzegach, przez co kord tracił gumową osłonę. Wytrzymywały maksymalnie 30 000 km, jednak często pękały wcześniej. Obecnie paski klinowe są znacznie trwalsze. Ich okres eksploatacji to nawet kilka lat. Mimo wszystko należy mieć na uwadze, że może się on zużyć wcześniej. Dlatego też warto mieć zawsze ze sobą dodatkowy pasek klinowy. Co jednak zrobić, gdy nie ma się go w zapasie?

Zerwany pasek klinowy – czy można jechać i co robić?

Gdy pasek klinowy w samochodzie się zerwie, a Ty nie masz w rezerwie nowego egzemplarza, powstaje niemały problem. Auto bowiem nie będzie w stanie pracować długo bez pracującej pompy wodnej czy prądnicy. Po kilku kilometrach przejechanych na pękniętym pasku klinowym, silnik może ulec zatarciu, a akumulator rozładowaniu. Jednak istnieje pewne rozwiązanie, które pomoże Ci się uporać z tą niekomfortową sytuacją. Możesz samodzielnie wykonać coś na wzór paska klinowego, co pozwoli Ci przejechać bezpiecznie jeszcze kilka kilometrów do najbliższego warsztatu czy na pobliski parking.

Pamiętaj, że dla bezpiecznej pracy silnika, spośród wszystkich współpracujących z nim osprzętów najistotniejsza jest pompa wodna. Zatem awaryjny pasek klinowy musi napędzać tylko ją. Dzięki temu będzie dużo mniej obciążony niż w przypadku, gdyby napędzał zarówno prądnicę lub alternator. Za sprawą zastosowania takiego rozwiązania z pewnością popracuje on dłużej.

Z czego wykonać zastępczy pasek klinowy?

Zastępczy pasek klinowy można wykonać z bardzo wielu rzeczy, które akurat mamy w samochodzie. Jednym z najskuteczniejszych rozwiązań okażą się sznurki pochodzące z rdzenia linki holowniczej lub mocne sznurowadła czy sznurki lub miękkie linki z tworzywa sztucznego. Dobrym rozwiązaniem może okazać się nawet smycz do kluczy. Powinna być jednak dosyć mocna i odpowiednio szeroka. Co jest najważniejsze? Przede wszystkim to, by wybrana linka, która ma zastępować pasek klinowy, była w stanie kilkukrotnie opleść koło pasowe silnika oraz koło pasowe pompy wodnej.

Dodatkowo istotne jest, by sznurek był mocno naciągnięty, ponieważ pomoże to zminimalizować jego ślizganie się. Końce linki nie powinny być związane, bo węzeł mógłby uniemożliwić jej krążenie po kołach pasowych. Najlepiej będzie umieścić końcówki pod sznurkiem i przykleić je do siebie oraz do pozostałych elementów linek, aby się nie wysunęły. Można to zrobić na przykład za pomocą plastra z apteczki. Nie wolno jednak do tego celu używać plastikowej taśmy izolacyjnej.

Jak postępować podczas użytkowania awaryjnego paska klinowego?

Podczas jazdy z awaryjnym paskiem klinowym należy unikać wysokich obrotów silnika. Co więcej, nie można także mocno przyspieszać. Ważne jest również płynne zmienianie biegów i pilnowanie, by silnik pracował na tych samym obrotach (na poziomie 1500-2000 obrotów na minutę). Należy też kontrolować temperaturę silnika, która pozwoli określić, czy zastępczy pasek klinowy nadal pracuje.

W kolejnych artykułach opisujemy:

Rodzaje pasków klinowych

Pasek wieloklinowy

Piszczący pasek

Pasek klinowy SPB, XPB, klasyczny typu B – czym się różnią?

Jak zmierzyć pasek klinowy? Wymiary i oznaczenia pasków klinowych

UdostępnijShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

Powiązane produkty

Newsletter
Bądź na bieżąco