Uszczelnienie łożyska – rodzaje uszczelnień łożysk tocznych

20 maja 2021 0

Autor:

Uszczelnienie łożyska są jednym z dodatkowych elementów łożyska. Nie każda aplikacja wymaga ich zastosowania. Jednak w przypadku, gdy taka będzie konieczna, warto wiedzieć, jaki rodzaj wybrać. Jeśli chcesz dowiedzieć się, czym charakteryzują się stykowe oraz bezstykowe uszczelnienia łożysk tocznych, zapraszamy do lektury!

Rodzaje uszczelnień łożysk tocznych

Uszczelnienia to bardzo ważna część łożysk. Odpowiadają one bowiem za zatrzymywanie smaru oraz chronienie wnętrza mechanizmu przed zanieczyszczeniami. Wśród najpopularniejszych rodzajów uszczelnień wyróżnia się: uszczelnienia stykowe, uszczelnienia bezstykowe oraz uszczelnienia statyczne. Pierwsze z nich stykają się z elementami ruchomymi, drugie – posiadają małą szczelinę, która zlokalizowana jest pomiędzy częścią ruchomą a nieruchomą. Warto w tym miejscu dodać, że dzięki owej bezstykowości zużywają się bardzo powoli. Trzecie, czyli uszczelnienia statyczne montowane są między elementami nieruchomymi.

Jakie czynniki warto wziąć pod uwagę przed wyborem konkretnego rodzaju uszczelnienia? Przede wszystkim:

– czynniki środowiskowe, które mają negatywny wpływ na łożysko,

– niewspółosiowość,

– zorientowanie wału (poziome lub pionowe),

– przestrzeń,

– rodzaj środka smarnego (olej lub smar plastyczny),

– rodzaj zanieczyszczeń (płynne, stałe, mieszane),

– tarcie uszczelnienia,

– temperatura pracy – klasyczne uszczelnienie pracuje w temperaturze od -30°C do 120°C,

– uginanie się wału,

– współśrodkowość.

Bezstykowe uszczelnienie łożysk

Bezstykowe uszczelnienia łożysk stosowane są w przypadku aplikacji, w których występuje wysoka prędkość obrotowa łożysk. Bezstykowość sprawia, że nie dochodzi do tarcia, a w efekcie nie wytwarza się ciepło. Za najpopularniejszy typ uszczelnienia bezstykowego uznaje się typ szczelinowy. W przypadku tej konstrukcji w szczelnie, która znajduje się pomiędzy wałem a oprawą zlokalizowany jest odpowiednio dopasowany smar plastyczny. By podwyższyć poziom efektywności, można wykonać w otworze pokrywy rowki. Jeśli chodzi o uszczelnienie szczelinowe bezstykowe, to można przy nim używać również smarów olejowych. Ważne jest wtedy, by na pionowo umieszczonym wale lub na oprawie wykonać spiralne rowki. Dzięki temu środek smarny nie będzie wyciekał.

Innym typem uszczelnienia bezstykowego jest typ labiryntowy. Jest on uznawany za bardzo skuteczny, a dodatkowo uniwersalny. Chodzi o to, że jako środka smarnego można używać do niego olejów, jak i smarów plastycznych. Co więcej, tego typu uszczelnienia bezstykowego można używać również w wysokich temperaturach i przy wysokich prędkościach.

Stykowe uszczelnienie łożyska

Stykowe uszczelnienia łożysk konstruowane i budowane są w taki sposób, aby stykały się ze sobą ruchomymi powierzchniami. Wśród nich występują cztery typu uszczelnień i są to:

Uszczelnienie łożyska mechaniczne – zbudowane są z dwóch pierścieni ślizgowych oraz z dwóch podkładek sprężystych talerzowych. Stosuje się je przy smarowaniu olejami oraz smarami plastycznymi. Uszczelnienia mechaniczne będą najlepszym wyborem przy niskich prędkościach i trudnych warunkach pracy.

Uszczelnienia promieniowe wałów – składają się z obudowy lub wzmocnienia, korpusu, uszczelniającej wargi oraz pierścieniowej sprężyny zaciskowej. W tym przypadku zakres temperatury pracy może być różny. Zależy on od tego, jakie materiały i substancje smarne zostały zastosowane. Mieści się on w granicach od -55°C do 200°C. Warto również dodać, że uszczelnienia te stosuje się zarówno przy smarowaniu olejami, jak również smarami plastycznymi.

Uszczelnienia osiowe zaciskane – określane są jako uszczelnienia pomocnicze, montuje się je na wałach o dużej średnicy, a przede wszystkim wszędzie tam, gdzie wymagane jest większe zabezpieczenie. Uszczelnienia te zaciskane są na części nieruchomej.

Pierścienie uszczelniające typu V – zakres temperaturowy pracy tych pierścieni wynosi od 40°C do 220°C. Należy jednak dodać, że jest on zależny od tego, jaki materiał został użyty. Sprężysty korpus pierścienia wykonywany jest najczęściej z kauczuku i ciasno osadza się go na wale, kręcąc się z nim. Z kolei warga uszczelniająca służy do tego, by w kierunku osiowym na oprawę kierowany był niewielki nacisk. Uszczelnianie to jest bardzo wydajne oraz skuteczne. Z tego powodu najczęściej umieszcza się je na zewnętrz oprawy, jeśli używany jest smar plastyczny, a wewnątrz, jeśli stosowany jest smar olejowy.

Jakie są jeszcze uszczelnienia łożyska?

Wśród uszczelnień łożyskowych można wyróżnić jeszcze dwa rodzaje, a są to uszczelnienia filcowe łożysk i metalowe.

Uszczelnienia filcowe łożysk

Pierwsze z nich łączone są ze smarami plastycznymi. Ich tolerancja temperaturowa wynosi maksymalnie 100°C, a największa prędkość, przy jakiej mogą pracować to 4 m/s. Dużym plusem tego rozwiązania jest niska cena, a także stosunkowo wysoka efektywność.

Uszczelnienia metalowe łożysk

Drugie rozwiązanie, czyli uszczelnienia metalowe mają postać tarczy. Dociska się ją do pierścienia zewnętrznego lub wewnętrznego. One również mają niską cenę, a dodatkowo są proste w obsłudze i zajmują bardzo mało miejsca. Stosuje się je przede wszystkim przy smarach plastycznych.

Na koniec warto dodać jeszcze kilka słów na temat uszczelnień statycznych. Otóż są to uszczelnienia, które wykorzystuje się pomiędzy nieruchomymi powierzchniami. Wśród nich występuje kilka różnych modeli, a najpopularniejsze z nich to pierścienie uszczelniające o przekroju okrągłym oraz uszczelki płaskie.

UdostępnijShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

Powiązane produkty

Newsletter
Bądź na bieżąco