Prędkość graniczna i nominalna łożyska – co to jest?

8 października 2021 0

Autor:

Co oznacza prędkość pracy łożyska?

Jeśli zajrzymy do tabel łożysk, znajdziemy tam dwie prędkości. Jedna z nich to prędkość nominalna, druga zaś prędkość graniczna. Pierwsza z nich zależy od najwyższej dopuszczalnej temperatury pracy łożyska lub też środka smarnego zgodnie z normą ISO 15312:2003. Druga zaś jest wartością, która oszacowana została, uwzględniając faktyczne warunki pracy łożyska. Warto dodać, że łożyska nie powinny osiągać prędkości granicznej, ponieważ może to doprowadzić do jego nieprawidłowej pracy. Co jeszcze warto wiedzieć o prędkościach pracy łożyska? Dowiesz się z naszego artykułu!

Prędkość nominalna łożyska – co to jest?

Prędkość nominalna jest określana teoretycznie, gdyż jej wartość powstaje w oparciu o standardy pracy łożysk w warunkach najbardziej optymalnych. Konieczne jest więc zmodyfikowanie jej, biorąc pod uwagę stan faktyczny, czyli zgodnie chociażby z tym, jak jest chłodzone łożysko. Prędkość nominalna nie jest podawana w łożyskach, które mają uszczelnienia stykowe. W tym przypadku podaje się wyłącznie prędkość graniczna.

Należy skorygować ją ze stanem faktycznym – m. in. zgodnie z tym, w jaki sposób łożysko jest chłodzone. Prędkość nominalna nie występuje w łożyskach, które posiadają uszczelnienia stykowe – w ich przypadku podawana jest tylko prędkość graniczna.

Prędkość graniczna łożyska – na czym polega?

Prędkość graniczna odnosi się zaś do warunków rzeczywistych. Do jej obliczenia wykorzystuje się kluczowe czynniki, które wpływają na sposób działania łożyska, jak również warunki, w jakich ono pracuje. Prędkość graniczną ustala się zatem opierając się o typ oraz wymiary łożyska, a także występujący luz wewnętrzny. Istotne okazuje się również obciążenie, jak i kształt elementów tocznych oraz koszyka, a także materiał, z jakiego wyprodukowano układ. Ważne są też wartości, które odpowiadają za powstawanie tarcia, zależne m.in. od smaru oraz uszczelnienia łożyska. Co więcej, za istotne dla prawidłowej pracy łożyska, działającego na wysokich obrotach, uznaje się także zachowanie pewnego obciążenia minimalnego.

Współczynnik korekcji – czym jest i za co odpowiada?

Warto pamiętać, że weryfikacja wartości prędkości granicznej to nie tylko sprawdzenie jej w tabeli. Konieczne jest powiększenie tej wartości o współczynnik korekcji. Może on przyjmować różne wielkości – zależy to od elementów tocznych, jakie posiada konkretne łożysko. Należy mieć na uwadze, że ta zasada nie sprawdza się tylko w dwóch sytuacjach, czyli wtedy, kiedy obciążenie łożyska przekracza nośność dynamiczną o więcej niż 8% oraz wtedy, gdy obciążenie osiowe ma wartość większą o 20% od wartości obciążenia promieniowego.

W kolejnych artykułach opisujemy:

Łożyska toczne – rodzaje, budowa, zastosowanie

Jaki smar do łożysk

Łożyska wielkogabarytowe – właściwości, dobór

UdostępnijShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

Powiązane produkty

Newsletter
Bądź na bieżąco