Pasek klinowy piszczy – poznaj przyczyny i objawy

18 kwietnia 2019 0

Autor:

Piszczący pasek klinowy

Z pewnością każdy kierowca choć raz w życiu słyszał piszczący pasek klinowy. Jest to dźwięk, który oznacza, że trzeba sprawdzić stan swojego samochodu. Co zrobić w takiej sytuacji i czy można temu zaradzić samodzielnie?

Choć pasek klinowy to nieskomplikowany i dość niewielki element osprzętu silnika, odgrywa w nim niezwykle istotną rolę. Jego głównym zadaniem jest napędzanie urządzeń decydujących o działaniu jednostki napędowej (np. alternatora lub pompy wodnej). Niewłaściwe działanie paska klinowego ma negatywny wpływ na funkcjonowanie pojazdu. Z kolei jeśli dojdzie do jego zerwania, dalsza jazda przestaje być możliwa.

Rodzaje pasków klinowych

Jeśli chodzi o auta, są w nich używane dwa rodzaje pasków. Pierwsze to oczywiście paski klinowe, natomiast drugie – wielorowkowe. Ich eksploatacja przebiega w zróżnicowany sposób. Pasek klinowy zużywa się na bokach, a pasek wielorowkowy swoją powierzchnią w całości przylega do kół pasowych, przez co pracuje ciszej i jest wydajniejszy. Bez względu na to, z jakim rodzajem paska mamy do czynienia, by pracował prawidłowo, powinien być dobrze napięty. Prawidłowe napięcie ugina się od 5 do 15 mm.

Piszczący pasek – przyczyny

Najczęściej pisk pasków klinowych jest spowodowany nieprawidłowym napięciem albo znacznym zużyciem paska. Można zaobserwować pewną prawidłowość, że zdarza się to zwykle jesienią oraz zimą, a także latem, ale tylko podczas deszczowej pogody. Wynika to z wilgoci, która ogranicza właściwości tarcia, powstające między kołem pasowym i paskiem klinowym. Na szczęście zwykle dzieje się to w zużytych mechanizmach, chociaż nie można wykluczyć, że przydarzy się to także w nowszych urządzeniach.

Warto również wiedzieć, że pisk paska klinowego zwiększa się wraz ze wzrostem obciążenia napędzonego urządzenia. Jeśli więc podejrzewasz, że pasek klinowy w Twoim samochodzie ulega wyeksploatowaniu, nie używaj w tym samym momencie kilku odbiorników prądu.

Piszczenie paska klinowego – inne przyczyny

Zdarza się, że nie zawsze winę za piszczący pasek ponosi jego złe napięcie. Te charakterystyczne dźwięki mogą być również spowodowane zużyciem kół pasowych. W takim przypadku można spróbować wyszlifować koła, np. za pomocą papieru ściernego lub spryskać je preparatem eliminującym piszczenie. Choć może to pomóc, niewykluczone, że problem powróci bardzo szybko.

Warto jednak dobrze przemyśleć, czy nie warto po prostu wymienić dany element (pasek klinowy lub koło pasowe). Zwykle okazuje się być to najlepszym rozwiązaniem. Dzięki temu pozbędziemy się nie tylko pisku, ale również wszystkich innych, nieprzyjemnych konsekwencji wynikających z zaniedbania tego tematu. Z kolei przy paskach wielorowkowych problem może wynikać z innego powodu. Zdarza się, że do paska dostają się ziarenka piasku albo małe kamyki, które potrafią zaklinować się w rowkach. Wtedy zwykle konieczna jest wymiana całego paska. Pozwoli to uniknąć kolejnych uszkodzeń, które mogłyby pojawić się na kole pasowym.

Jak naciągnąć pasek klinowy?

Dobrze napięte paski klinowe mają ogromny wpływ na jego prawidłowe działanie. W efekcie możemy mieć pewność, że pojazd będzie funkcjonował właściwie i nie pojawi się nieprzyjemny hałas, którego każdy z nas chciałby uniknąć. Coraz częściej paski wielorowkowe posiadają już specjalny system automatycznego napinania, dzięki czemu nie trzeba stale kontrolować naciągu, ponieważ utrzymuje się on samodzielnie.

Z kolei przy paskach klinowych niezbędne jest samodzielne ustawienie odpowiedniego naciągu. Warto pamiętać, by nie popadać ze skrajności w skrajność i nie napinać paska zbyt mocno, bo również z tego powodu może on zacząć się zużywać dużo szybciej niż powinien. Choć sam proces naciągania nie jest zbyt trudny i można to zrobić samodzielnie, często paski są umieszczone w takich miejscach, że dostęp do nich jest bardzo skomplikowany. Wtedy warto skorzystać z pomocy specjalisty. 

W innym naszym artykule opisujemy: Rodzaje pasków klinowych

W innym naszym artykule opisujemy: Pasek wieloklinowy

Zerwany pasek klinowy – czy można jechać, przyczyny i co robić?

Pasy transmisyjne – rodzaje i zastosowanie

UdostępnijShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

Powiązane produkty

Newsletter
Bądź na bieżąco