Łożyska wielkogabarytowe – właściwości, dobór

8 października 2021 0

Autor:

Łożyska wielkogabarytowe powstały przede wszystkim z myślą o maszynach hutniczych, a zwłaszcza o klatkach walcowniczych, konwertorach oraz maszynach ciągłego odlewania stali. Wykorzystuje się je również w maszynach górniczych, takich jak przenośniki węgla, maszyny wyciągowe oraz kombajny węglowe. Co więcej, znajdują zastosowanie także w przemyśle cementowych, np. w kruszarkach, jak i młynach do wapna oraz cementu.

Jeśli chodzi o nazwę tychże łożysk, to jest ona umowna. Producenci na swój sposób oceniają, czy łożysko znajdujące się w ich ofercie będzie nazywane łożyskiem wielkogabarytowym czy też nie. Każda firma ma nieco inne wyznaczniki i inne rozmiary uznaje za te, które zaliczają się do kategorii łożysk wielkogabarytowych. Chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat? Zapraszamy do lektury!

Łożyska wielkogabarytowe – właściwości

Łożyska wielkogabarytowe wyróżniają się na tle innych niestandardową konstrukcją. Dzięki temu mogą swobodnie przenosić większe siły i momenty poprzeczne. Od klasycznych łożysk różnią się także sposobem zabudowy oraz geometrią. Co więcej, w porównaniu z innymi mają duże większe rozmiary. Nie bez znaczenia jest także liczba posiadanych elementów tocznych, która jest znacznie większa niż w standardowych łożyskach. Różni się także rodzaj oraz wzajemne relacje przenoszonych obciążeń zewnętrznych. Mowa o siłach promieniowych, osiowych oraz znacznych momentach wywracających. Łożyska wielkogabarytowe różnią się także gatunkiem wykorzystywanych do ich budowy materiałów, a także sposobem ich obróbki cieplnej.

Łożysko wieńcowe – Najpopularniejsze łożysko wielkogabarytowe

Łożyska wieńcowe określane są mianem łożysk wielkogabarytowych. Mają one bowiem średnicę przekraczającą 30,3 m. Wyróżniają się tym, że posiadają specyficzną konstrukcję pierścieni łożyskowych. Są one tak zbudowane, że można je mocować za pomocą śrub bezpośrednio do dwóch części nośnych maszyny. Często zdarza się tak, że jeden pierścień jest wieńcem zębatym – stąd też wzięła się nazwa łożyska.

Łożyska wieńcowe najczęściej wykorzystywane są w łożyskowaniach wolnoobrotowych, a także wysoko obciążonych częściach wielkogabarytowych maszyn rolniczych. Wśród największych plusów łożysk wieńcowych wskazuje się ich zwartą konstrukcję. Z tego powodu świetnie sprawdzają się w łożyskowaniu maszyn mobilnych. Warto także dodać, że dużą zaletą łożysk wieńcowych jest ich niezwykle prosty montaż. Co więcej, zmniejszają one opory ruchu i z łatwością przenoszą momenty działające w płaszczyznach przechodzących przez os wzdłużną łożyska. Łożyska wieńcowe są również wytrzymałe na duże obciążenia, a także cechują je niskie robocze prędkości obrotowe. Więcej o budowie, właściwościach i zastosowaniu łożysk wieńcowych w naszym kolejnym wpisie: https://www.ebmia.pl/wiedza/porady/mechanika-porady/lozysko-wiencowe/

Jak dobrać i jakie kupić łożyska wielkogabarytowe?

Podczas wyboru łożyska wielkogabarytowego należy zwrócić uwagę na jego wymiary, a przede wszystkim na średnicę. Oprócz tego istotny jest też rodzaj uzębienia, jak i specyfikacja dotycząca przenoszenia obciążeń zewnętrznych, działających na łożysko. Co więcej, duże znaczenie ma również sztywność łożysko oraz wartość luzu osiowego lub momentu obrotowego od sił tarcia łożyska nieobciążonego. Przy wyborze łożyska wielkogabarytowego warto wziąć pod uwagę także położenie uzębienia, jak i możliwości przeniesienia obciążeń na bieżnie oraz śruby montażowe na podstawie nomogramów.

Duże znaczenie przy wyborze łożysk wielkogabarytowych ma też wybór odpowiednich śrub montażowych. Można to zrobić również przy pomocy nomogramów, a także obciążeń rzeczywistych, które działają na łożysko. Na nomogramach łożysk widoczne są proste równoległe do siebie, a każdej z nich odpowiada jedna określona klasa. By dobrać tę odpowiednią, bardzo ważne jest, by na nomogram łożyska nanieść punkt obciążeń. Musi się on znajdować pod prostą, która odpowiada dobranej klasie własności mechanicznych śrub montażowych.

Ponadto przed zakupem łożyska wielkogabarytowego konieczne jest ustalenie momentu obrotowego, który działa na uzębienie. Należy uwzględnić wartość momentów obrotowych, które pochodzą od przyspieszeń lub opóźnień. Co więcej, ważne jest przewidzenie możliwości wystąpienia niedokładności przy wypoziomowaniu maszyny lub urządzenia, a także wpływ sił pochodzących od podmuchów wiatru w miejscach, gdzie takowe mogą występować.

Zbliżając się ku końcowi, nie można nie wspomnieć o tym, że przy wyborze łożyska wieńcowego należy także wziąć pod uwagę jego sztywność, która zapewnia odporność łożyska na odkształcenia kątowe spowodowane działającymi obciążeniami zewnętrznymi. Sztywność należy wziąć pod uwagę wtedy, gdy wymagana jest zarówno precyzja działania, jak i dokładność pomiarów. A co ma wpływ na sztywność łożysk? W szczególności wartość obciążeń oraz luzów, kształt elementu tocznego oraz rodzaju styku z bieżnią, a także liczba rzędów elementów tocznych.

W kolejnych artykułach opisujemy:

Łożyska toczne – rodzaje, budowa, zastosowanie

Jaki smar do łożysk

Łożysko w oprawie – co to jest, typy, budowa

UdostępnijShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

Powiązane produkty

Newsletter
Bądź na bieżąco