Przekładnia pasowa jest to przekładnia mechaniczna cięgnowa. Przenoszenie mocy odbywa się za pośrednictwem cięgien w postaci pasów. Przekładnia pasowa cierna składa się z dwóch lub więcej kół o gładkich powierzchniach, opasanych sprężystym cięgnem w postaci jednego lub szeregu równoległych pasów. Pomiędzy napiętym pasem, a kołami pasowymi istnieje docisk, pozwalający na przeniesienie przez tarcie siły obwodowej.
Rodzaje stosowanych pasów
-pasy płaskie (stosowane do przenoszenia mocy w większych odległościach),
–pasy klinowe (stosowane w maszynach i urządzeniach, przenoszą duże moce i cechują się wysoką sprawnością),
-pasy zębate ( zdolność pracy przy wysokich prędkościach).
Producenci części do przekładni pasowych oferują różne rodzaje kół pasowych przeznaczonych do wielu rozwiązań w przemyśle. Wykonywane są z różnych materiałów m.in. stal, aluminium, żeliwo czy tworzywa sztuczne. Wyróżnić można koła pasowe klinowe, zębate, płaskie, a także koła pasowe wielorowkowe czy wariatorowe.
Koła pasowe zębate przystosowane są do zazębienia z pasem zębatym. Ze względu na rodzaj profilu pasa m.in. wyróżnić można: T, AT, HTD, STD, RPP, STD, calowe. Koła pasowe zębate doskonałe przenoszą obroty, gdy musimy przekazać moment obrotowy z dużą dokładnością.
Koła pasowe wielorowkowe służą do budowania przekładni, gdzie wymagana jest duża prędkość liniowa i małe gabaryty kół pasowych.
Przekładnie pasowe wariatorowe zapewniają płynną zmianę prędkości obrotowej na biegu maszyny, zastosowanie dwóch kół i pasa wariatorowego pozwala na stworzenie przekładni bezstopniowej.
Najbardziej rozpowszechnione są przekładnie z pasami klinowymi . Przekładnie z pasem o przekroju okrągłym są stosowane do przenoszenia bardzo małych mocy.
Wszystkie artykuły potrzebne do stworzenia przekładni pasowej można znaleźć w sklepie EBMiA.pl (https://www.ebmia.pl/50-pasy-zebate-kola-zebate-akcesoria).
Zalety przekładni pasowej
• płynność ruchu,
• cichobieżność,
• zdolność do łagodzenia zmian obciążenia,
• tłumienie drgań, prostą i tanią konstrukcję,
• praca bez smarowania,
• małą wrażliwość na błędy rozstawienia osi wałów.
Wady przekładni pasowej
• stosunkowo duże wymiary,
• duża siła na łożyskach wałów,
• niestałość przełożenia z powodu poślizgów,
• mała odporność na podwyższoną temperaturę,
• słabą odporność na działanie smarów i zanieczyszczeń
• mniejsza sprawność w porównaniu z przekładniami łańcuchowymi i zębatymi.
Przekładnia pasowa obliczenia
1. Dobór silnika elektrycznego
Moc znamionowa silnika powinna wynosić 3kW, jest to moc uzyskana na wale silnika :
Ns – moc silnika [kW]
P1 – Moc znamionowa silnika [kW]
n1 – sprawność silnika
Dobrano silnik firmy X o mocy znamionowej 3 [kW] oraz prędkości obrotowej 1456 obr./min , tab.nr. 1.0.
2. Wyznaczenia momentu obrotowego na wale silnika
3. Dobór pasa i małego koła
Założono że pasy będą normalno profilowe i dla momentu obrotowego dobieram typ pasa oraz średnicę małego koła. Korzystając z katalogu producenta X dobrano pas typu A oraz średnicę małego koła d1 = 90[mm].
4. Obliczenie prędkości obwodowej rzeczywistej
Korzystając z katalogu X, uwzględniając prędkość obwodową oraz średnice małego koła jeden pas przeniesie moc Po = 1,39 [kW]
Wymagana ilość pasów z = 3
5. Obliczenie przełożenia
6. Obliczenie przekładni pasowej
Zapraszamy do sprawdzenia Kalkulatora przekładni pasowych