Przekładnia pasowa – działanie i obliczenia

5 czerwca 2019 0

Autor:

Przekładnia pasowa jest to przekładnia mechaniczna cięgnowa. Przenoszenie mocy odbywa się za pośrednictwem cięgien w postaci pasów. Przekładnia pasowa cierna składa się z dwóch lub więcej kół o gładkich powierzchniach, opasanych sprężystym cięgnem w postaci jednego lub szeregu równoległych pasów. Pomiędzy napiętym pasem, a kołami pasowymi istnieje docisk, pozwalający na przeniesienie przez tarcie siły obwodowej.

Rodzaje stosowanych pasów

-pasy płaskie (stosowane do przenoszenia mocy w większych odległościach),

pasy klinowe (stosowane w maszynach i urządzeniach, przenoszą duże moce i cechują się wysoką sprawnością),

-pasy zębate ( zdolność pracy przy wysokich prędkościach).

Producenci części do przekładni pasowych oferują różne rodzaje kół pasowych przeznaczonych do wielu rozwiązań w przemyśle. Wykonywane są z różnych materiałów m.in. stal, aluminium, żeliwo czy tworzywa sztuczne. Wyróżnić można koła pasowe klinowe, zębate, płaskie, a także koła pasowe wielorowkowe czy wariatorowe.

Koła pasowe zębate przystosowane są do zazębienia z pasem zębatym. Ze względu na rodzaj profilu pasa m.in. wyróżnić można: T, AT, HTD, STD, RPP, STD, calowe. Koła pasowe zębate doskonałe przenoszą obroty, gdy musimy przekazać moment obrotowy z dużą dokładnością.

Koła pasowe wielorowkowe służą do budowania przekładni, gdzie wymagana jest duża prędkość liniowa i małe gabaryty kół pasowych.

Przekładnie pasowe wariatorowe zapewniają płynną zmianę prędkości obrotowej na biegu maszyny, zastosowanie dwóch kół i pasa wariatorowego pozwala na stworzenie przekładni bezstopniowej.

Najbardziej rozpowszechnione są przekładnie z pasami klinowymi . Przekładnie z pasem o przekroju okrągłym są stosowane do przenoszenia bardzo małych mocy.

Wszystkie artykuły potrzebne do stworzenia przekładni pasowej można znaleźć w sklepie EBMiA.pl (https://www.ebmia.pl/50-pasy-zebate-kola-zebate-akcesoria).

Zalety przekładni pasowej

płynność ruchu,

cichobieżność,

zdolność do łagodzenia zmian obciążenia,

tłumienie drgań, prostą i tanią konstrukcję,

praca bez smarowania,

małą wrażliwość na błędy rozstawienia osi wałów.

Wady przekładni pasowej

stosunkowo duże wymiary,

duża siła na łożyskach wałów,

niestałość przełożenia z powodu poślizgów,

mała odporność na podwyższoną temperaturę,

słabą odporność na działanie smarów i zanieczyszczeń

mniejsza sprawność w porównaniu z przekładniami łańcuchowymi i zębatymi.

Przekładnia pasowa obliczenia

1. Dobór silnika elektrycznego

Moc znamionowa silnika powinna wynosić 3kW, jest to moc uzyskana na wale silnika :

Ns – moc silnika [kW]

P1 – Moc znamionowa silnika [kW]

n1 – sprawność silnika

 

Dobrano silnik firmy X o mocy znamionowej 3 [kW] oraz prędkości obrotowej 1456 obr./min , tab.nr. 1.0.

2. Wyznaczenia momentu obrotowego na wale silnika

3. Dobór pasa i małego koła

Założono że pasy będą normalno profilowe i dla momentu obrotowego dobieram typ pasa oraz średnicę małego koła. Korzystając z katalogu producenta X dobrano pas typu A oraz średnicę małego koła d1 = 90[mm].

4. Obliczenie prędkości obwodowej rzeczywistej

Korzystając z katalogu X, uwzględniając prędkość obwodową oraz średnice małego koła jeden pas przeniesie moc Po = 1,39 [kW]

Wymagana ilość pasów z = 3

5. Obliczenie przełożenia

6. Obliczenie przekładni pasowej

Zapraszamy do sprawdzenia Kalkulatora przekładni pasowych

 

UdostępnijShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

Powiązane produkty

Newsletter
Bądź na bieżąco