Filters
Filtruj

Moment trzymający [Nm]

Moment trzymający [Nm]

Prąd fazy [A]

Prąd fazy [A]

Napięcie [V]

Napięcie [V]

Liczba kroków [°]

Liczba kroków [°]

Liczba wypr.

Liczba wypr.

Flansza [mm]

Flansza [mm]

Długość [mm]

Długość [mm]

Rezyst. fazy [Ohm]

Rezyst. fazy [Ohm]

Indukcja fazy [mH]

Indukcja fazy [mH]

Średnica wałka [mm]

Średnica wałka [mm]

IP65

IP65

Masa [kg]

Masa [kg]

Hamulec

Hamulec

Inercja rotora [g-cm2]

Inercja rotora [g-cm2]

Zintegrowana śruba

Zintegrowana śruba

Czas realizacji

Czas realizacji

Producent

Producent

Nowe i Polecane

Silniki krokowe

Silniki krokowe

Silnik krokowy (stepper motor) to silnik elektryczny, który dzięki specjalnej budowie oraz zaawansowanemu sterowaniu może wykonywać ruch o ściśle określony kąt obrotu. Dzięki temu doskonale nadaje się do pozycjonowania  - ustalania dokładnej pozycji przy sterowaniu w otwartej pętli sprzężenia zwrotnego (nie jest wymagany enkoder czy resolver). Rozwój techniki sprawił, że silniki te są coraz dokładniejsze, prędkość obrotowa jest coraz wyższa,  a koszt produkcji coraz niższy. Te właściwości sprawiły, że silnik krokowy cieszy się ogromną popularnością w automatyce, głównie przy budowie ploterów frezujących.

Krokowce, jak popularnie są nazywane te silniki, do prawidłowej pracy wymagają specjalistycznych sterowników – zwanych sterownikami silników krokowych. Sterowniki te wyposażone są w tzw. mikrokrok, dzięki któremu silniki krokowe mogą być pozycjonowane z jeszcze większą rozdzielczością (większa liczba kroków przypadająca na obrót silnika, co sprawia, że na pojedynczy krok przypada mniejszy kąt obrotu). Wobec tego ruch wirnika jest uzależniony od ilości dostarczonych impulsów sterujących, natomiast prędkość kątowa jest proporcjonalna do częstotliwości tych impulsów. Pod względem sterowania rozróżniamy silniki bipolarne oraz unipolarne. Ten pierwszy sposób sterowania charakteryzuje się uzyskaniem wyższego momentu z silnika, jednak wymaga bardziej zaawansowanego sterownika. Pod względem budowy najbardziej rozpowszechnione są silniki hybrydowe z magnesami trwałymi. Silniki  rozróżniane są również pod względem liczby wyprowadzeń – 4, 6 oraz 8. Liczba wyprowadzeń mówi nam, w jaki sposób zostały podzielone uzwojenia silnika, które potocznie zwane są fazami. W przypadku 4 wyprowadzeń, mamy do czynienia z klasycznym silnikiem dwufazowym. Przy 6 wyprowadzeniach uzwojenia posiadają środkowe odczepy. Przy 8 wyprowadzeniach uzwojenia zostały podzielone na pół, przez co silnik taki często nazywany jest czterofazowym. Sposób podziału uzwojeń wpływa na możliwość konfiguracji pracy silnika. Najbardziej uniwersalnym silnikiem jest pod tym względem ten z największą liczbą wyprowadzeń – wówczas sposób połączenia wyprowadzeń determinuje właściwości silników. W przypadku takich silników możliwe jest sterowanie bipolarne oraz unipolarne. Natomiast w sterowaniu bipolarnym połączenie uzwojeń szeregowe i równoległe. Te pierwsze wykorzystywane jest przy pracy silnika przy mniejszych prędkościach obrotowych, wymagany jest wówczas niższy prąd silnika. W przypadku połączenia równoległego silnik osiągnie wyższe prędkości obrotowe, będzie to wymagało jednak wyższego prądu zasilania. Silniki krokowe nie posiadają szczotek, dlatego na żywotność mają wpływ jedynie łożyska.

Silniki te posiadają również niestety wady. Największa to spadek momentu wraz ze wzrostem prędkości obrotowej. Należy pamiętać, iż moment podawany w przypadku silników krokowych jest to tzw. moment trzymający - mierzony podczas pracy statycznej silnika. Dlatego tak ważny jest odpowiedni dobór silnika do aplikacji. Gdy dobierzemy do naszej aplikacji za słaby pod względem mocy silnik, zazwyczaj dochodzi do zjawiska tzw. gubienia kroków. Mamy z nim do czynienia, gdy momenty oporowe występujące w układzie mechanicznym przewyższają moment wytwarzany przez silnik. Możemy tego uniknąć dobierając silnik z odpowiednim zapasem mocy. Kolejną wadą jest możliwość pojawienia się tzw. rezonansów mechanicznych. Na szczęście jest to stosunkowo rzadkie zjawisko, a zwiększenie podziału na sterowniku (mikrokroku) pozwala nam z nim skutecznie walczyć. Ogólnie należy pamiętać, że silnik krokowy nie lubi dużych prędkości obrotowych oraz dużych przyśpieszeń. Gdy aplikacja wymaga tego od silnika, warto jest wówczas zastanowić się nad serwonapędem.

Mimo powyższych wad (których skutki tak naprawdę możemy ograniczyć, np. po przez zastosowanie sterowania mikrokrokowego) silniki te są bardzo popularne zarówno wśród amatorskich konstrukcji jak i w rozwiązaniach przemysłowych. Wpływ na to mają prosta konstrukcja silnika oraz relatywnie proste sterowanie, co przekłada się na skrócenie czasu i obniżenie kosztów wdrożenia, jednocześnie stanowiąc skuteczne rozwiązanie. Zastosowań tych silników jest bardzo wiele. Znajdziemy je m.in. w: automatyce, wszelkiej maści maszynach CNC (plotery, frezarki, wypalarki plazmowe, drukarki 3d), autach, drukarkach, robotyce, urządzeniach pomiarowych, itd.. Wszędzie tam, gdzie wymagany jest precyzyjny ruch.

Na etapie doboru silnika do aplikacji musimy znać wartość momentu obrotowego jaka będzie wymagana na wale krokowca oraz jaka będzie prędkość jego pracy. Musimy również pamiętać o zjawisku spadku momentu wraz zewsrostem prędkości obrotowej. Szacunkowe wartości momentu przy danej prędkości możemy odczytać z wykresów prędkości dołączonego do każdego silnika. Aby uzyskać jak nawiększą dynamikę pracy, należy pamiętać o odpowiednim napięciu zasilania oraz prądzie pracy silnika. Jednym słowem należy zadbać o prawidłowe zasilanie silnika. W tym celu przydatne będą nasze układy zasilania oraz sterowniki silników krokowych. Do łączenia silnika krokowego ze sterownikiem polecamy zastosować czterożyłowe przewody ekranowane LIYCY , lub przewody dedykowane do prowadników. Należy pamiętać o ich odpowiednim przekroju, który będzie zależał od prądu silnika oraz od długości połączenia ( spadek napięcia ). Natomiast już na etapie uruchomienia silnika krokowego należy pamiętać, aby ustawić właściwą wartość prądu silnika na sterowniku.

W swojej ofercie mamy szeroki wybór mocy i wielkości mechanicznych silników krokowych (od NEMA 16, przez NEMA 23, NEMA 34, aż do NEMA 43)  różnych znanych producentów, w tym silniki krokowe LEADSHINE. Nasz zespół chętnie pomoże oraz doradzi przy wyborze odpowiedniego silnika krokowego do Państwa aplikacji.

W ofercie posiadamy również przekładnie planetarne dostosowane rozmiarem do silników Nema23 oraz Nema 34. Przekładnia pozwala na łatwe zwiększenie momentu obrotowego silnika i świetnie nadają się do aplikacji wymagających niewielkich prędkości obrotowych przy dużym momencie trzymającym. Dobierając przekładnie planetarną do silnika krokowego należy zwrócić uwagę na jej przełożenie, obciążenie znamionowe oraz obciążenie maksymalne.

OZNACZENIA W SYMBOLU SILNIKA KROKOWEGO (litera na końcu)
A - silnik z osią z jednej strony
B - silnik z osią wyprowadzoną z obu stron

M - silnik 400 krokowy (0,9 deg)


Poniżej prezentujemy tabelę z wymiarami silników - wielkość NEMA przeliczona na 'mm':

NEMA Rozmiar flanszy Typowa długość silnika
NEMA 14 35 x 35mm od 20 do 34mm
NEMA 16 39 x 39mm od 20 do 40mm
NEMA 17 42 x 42mm od 28 do 48mm
NEMA 23 57 x 57mm od 41 do 112mm
NEMA 24 60 x 60mm od 45 do 90mm
NEMA 32 80 x 80mm od 63 do 150mm
NEMA 34 86 x 86mm od 63 do 150mm
NEMA 43 110 x 110mm od 115 do 165mm
NEMA 51 130 x 130mm od 115 do 226mm


Dokument opisujący zasady doboru silnika krokowego, DC i AC do napędu.

Przeczytaj: Sposoby podłączania silników unipolarnych i uniwersalnych.

Rozwiń opis
Zwiń opis
Aby sortować po cechach produktu kliknij w nazwę parametru.