Filters
Filtruj

Średnica wewnętrzna d [mm]

Średnica wewnętrzna d [mm]

Średnica zewnętrzna D [mm]

Średnica zewnętrzna D [mm]

Szerokość B [mm]

Szerokość B [mm]

Zabudowa

Zabudowa

Luz

Luz

Czas realizacji

Czas realizacji

Producent

Producent

Cena

Cena

Łożyska walcowe

Łożyska walcowe

Łożysko walcowe jest jednym z najbardziej trwałych łożysk. Stosowane jest bardzo szeroko w obrabiarkach do metali oraz w maszynach, gdzie konieczne jest przenoszenie znacznych obciążeń promieniowych. Możliwości łożysk walcowych są tak szerokie, głównie ze względu na ich rozdzielną budowę. Oznacza to, że łożysko, a bardziej precyzyjnie mówiąc pierścień, jest całkowicie pozbawiony bieżni. Umożliwia to wychylanie się łożyska z oprawy, w jednym lub drugim kierunku, znacznie ułatwia to montaż łożyska, a dodatkowo umożliwia przenoszenie większych obciążeń.

Łożysko walcowe składa się z walców, które są elementami tocznymi. Dzięki bardzo niewielkiej powierzchni przylegania walca do bieżni, mogą przenosić bardzo duże obciążenia promieniowe, stąd ich szerokie zastosowanie we wrzecionach maszyn. Są bardzo mało wrażliwe na brak współosiowości wału oraz oprawy łożyskowej. Są łożyskami posiadającymi wysoką nośność, ale jednocześnie niektóre typy z nich nie mogą przenosić sił osiowych. Budowa łożysk walcowych, pozwala na uzyskanie dużej sztywności.

EBMiA posiada w swojej ofercie bardzo dużą ilość specjalnych łożysk tocznych. Ich zastosowanie w obrabiarkach jest bardzo częste, dodatkowo łożyska te mogą z powodzeniem pracować przez kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt lat bez żadnych prac konserwacyjnych oraz wymiany.

Łożyska walcowe z pierścieniamia swobodnymi są rozłączne, nieodporne na ugięcia i niewspółosiowości wału. Przenoszą obciążenia ściśle promieniowe, natomiast łożyska zaopatrzone w dodatkowe obrzeża (takie jak NF, NJ) potrafią przenosić miejscowe obciążenia osiowe udarowe. Cechuje je wyjątkowa nośność i sztywność (łożyska wielorzędowe i łożyska z większych serii). Zastosowanie znalazły w wielu gałęziach przemysłu (wrzeciona obrabiarek, konstrukcje dźwigoweprzekładnie). Natomiast łożyska z pełną liczbą części tocznych (bez koszyka) wykonane są tylko w wysokich klasach dokładności i odznaczają się zdecydowanie większą nośnością od łożysk z koszykiem. Zapewniają bardzo dużą sztywność, nośność oraz dokładność prowadzenia.

Łożyska wałeczkowe to bardzo liczna kategoria łożysk tocznych. Ich przestrzeń wewnętrzną można wykorzystać w bardzo skuteczny oraz efektywny sposób, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na warunki pracy łożyska, a także zwiększa jego trwałość przy szczególnie wysokich obciążeniach. To także bardzo ekonomiczne rozwiązanie.

Łożyska wałeczkowe – jak są zbudowane?

Łożyska wałeczkowe składają się z: oprawy (lub innego elementu nośnego do umieszczenia pierścienia zewnętrznego), pierścienia zewnętrznego, pierścienia wewnętrznego, elementów tocznych (umożliwiają obrót pierścieni względem siebie), czopu wału (czy też innego elementu do osadzania pierścienia wewnętrznego), uszczelnienia oraz koszyczków (do utrzymania odległości elementów tocznych).

Łożyska wyposażone w kosz stalowy doskonale radzą sobie z dużymi obciążeniami. Z kolei zupełnie odrębną grupą są łożyska wałeczkowe z koszem mosiężnym. Takie łożyska posiadają zebro połączone własnym nitem z częścią koszyka. Dzięki temu można skuteczniej wykorzystać przestrzeń wewnętrzną, a także przedłużyć trwałość łożyska.

Łożysko wałeczkowe rodzaje

Łożyska wałeczkowe ze względu na konstrukcję oraz zastosowanie klasyfikuje się w sposób, który umożliwia dopasowanie idealnego łożyska ze względu na wymogi techniczne konkretnego urządzenia, a także jego warunków pracy. Wśród łożysk wałeczkowych wyróżnia się więc:

- łożyska baryłkowe (symetryczne i asymetryczne),

- łożyska igiełkowe,

- łożyska stożkowe,

- łożyska walcowe.

Ponadto łożyska wałeczkowe stosowane są do przenoszenia danego rodzaju obciążeń i biorąc pod uwagę ten aspekt wyróżnia się: łożyska wałeczkowe poprzeczne (przenoszące obciążenia poprzeczne), łożyska wałeczkowe skośne (przenoszące obciążenia wzdłużne i poprzeczne) oraz łożyska wzdłużne (przenoszące obciążenia wzdłużne).

Łożysko wałeczkowe zastosowanie

Łożysko wałeczkowe w zależności od rodzaju, mają nieco inne zastosowanie. Jedne z nich cieszą się większą, inne zaś mniejszą popularnością. Nie ulega jednak wątpliwości fakt, że na rynku dostępna jest szeroka paleta rodzajów, rozmiarów oraz wariantów tychże łożysk, dzięki czemu wybór konkretnego i odpowiedniego do danego zastosowania rozwiązania nie jest żadnym problemem. Łożysko wałeczkowe znajduje zastosowanie głównie w maszynach stosowanych w przemyśle lekkim, a także w maszynach górniczych przy obciążających pracach. Tak więc rozstrzał zastosowań jest dosyć duży.

Wymiary:
Łożyska walcowe jednorzędowe
N
- pierścień zewnętrzny przelotowy,
NF - pierścień zewnętrzny przelotowy jednostronie
NP - pierścień zewnętrzny przelotowy oraz pierścień ustalający P
NU - pierścień wewnętrzny przelotowy
NUB - pierścień wewnętrzny przelotowy przedłużony
NUC - pierścień wewnętrzny przelotowy (jak NU, lecz w innym wykonaniu)
NUJ - łożysko NU oraz pierścień kątowy HJ
NJ - pierścień wewnętrzny przelotowy jednostronnie
NH - łożysko NJ oraz pierścień kątowey HJ
NJP - łożysko NJ z oddzielonym obrzeżem w postaci pierścienia ustalającgo P
NUP - pierścień wewnętrzny przelotowy jednostronnie i dodatkowo pierścień ustalający P
Łożyska walcowe są rozbieralne. Po zdjęciu pierścienia swobodnego uzyskujemy łożyska:
RNU - bez pierścienia wewnętrznego lub
RN - bez pierścienia zewnętrznego

Łożyska walcowe wielorzędowe
NN 30... NN 31... NN 49... NN 40... NN 30..K NN 31...K NN 48...K NN49...K NN40...K NNU 49... NNU 60... NNU 41... NNU 49...K NNU 60...K NNU 41...K

Rozwiń opis
Zwiń opis
Łożyska walcowe
Rysunek techniczny
Aby sortować po cechach produktu kliknij w nazwę parametru.