Wał przegubowy z łożyskowaniem ślizgowym GN 808.2-22-K10-180-60 - z kompensacją wzdłużną
Indeks: 808.2-22-K10-180-60
d1
d1
d2H7
d2H7
l1-l2
l1-l2
d3
d3
l3
l3
l5
l5
t+1
t+1
Producent
Producent
Czas realizacji
Czas realizacji
Cena
Cena
Stal, bez powłoki
Łączniki przegubu / szpilki / panewki łożysk
Powierzchnia utwardzona
Wały przegubowe z łożyskowaniem ślizgowym GN 808.2 umożliwiają nie tylko przeniesienie napędu między niewspółosiowymi wałami, ale również kompensację odległości między nimi. Całkowita długość l1 umożliwia uzyskanie odpowiedniej długości po rozsunięciu l2. Przeniesienie momentu obrotowego jest realizowane przez dwa przeguby DIN 808 (typ EG), wałek z wielowypustem i tuleję przesuwną.
Należy pamiętać o odpowiednim połączeniu wałka wielowpustowego z tuleją: znaczniki -> <- muszą być ustawione naprzeciw siebie. Każde niewłaściwe połączenie prowadzi do niejednorodnej pracy i szybszego zużycia przegubów.
Pojedyncze przeguby krzyżakowe przenoszą moment obrotowy w sposób niejednostajny. W trakcie jednego obrotu wał napędzany jest przyspieszany i opóźniany dwukrotnie. Amplituda tych zmian zależy od kąta odchylenia ß.
Aby uzyskać jednostajny obrót wału napędzanego należy zastosować dwa pojedyncze lub jeden podwójny przegub. W przypadkach gdy akceptowalne są niewielkie odchyłki w jednostajności ruchu lub kąt odchylenia jest niewielki, wystarczy jeden pojedynczy przegub.
Aby uzyskać jednostajny ruch obrotowy wału napędzanego kąt odchylenia ß musi być taki sam po obu stronach połączenia przegubowego.
Przy nieodpowiednim połączeniu wałów przegubowych, nieregularny obrót nie jest kompensowany, lecz wzmocniony co powoduje, że łożyska przegubu mogą ulec zniszczeniu. Z tego powodu znaczniki na przegubach muszą być ustawione naprzeciw siebie.
Ponadto łożyska muszą być jak najbliżej przegubów krzyżakowych.
Dla ciągłej pracy przegubów krzyżakowych z łożyskowaniem ślizgowym wymagane jest odpowiednie smarowanie. Jeśli smarowanie automatyczne jest niemożliwe, przeguby powinny być smarowane przynajmniej raz dziennie. Można również zastosować mieszek ochronny GN 808.1, który wypełnia się smarem lub olejem.
Przeguby krzyżakowe z łożyskowaniem ślizgowym, typ EG
Nomogram podaje przenoszoną moc N (i / lub) moment skręcający M przenoszony przez przeguby krzyżakowe DIN 808, typ EG (łożyskowanie ślizgowe, przegub pojedynczy) w relacji z prędkością obrotową (n).
Wartości obowiązują dla stałych obrotów, równomiernego obciążenia i odchylenia o kąt max. 10°. Nie obowiązują dla przegubów ze stali nierdzewnej.
Dla pracy przy odchyleniach kątowych ß większych niż 10o należy przyjąć zastępczą moc N’ lub moment M’ powiększone o współczynnik k (patrz przykład poniżej).
Wzór przekształceń:
Moment skręcający M [Nm] = 9550 N[kW]/n[min-1]
Moc N [kW] = M [Nm] x n [min-1]/9550
1 kW = 1.36 PS / 1 PS = 0.736 kW
Przykład 1
Moc przenoszona N = 0.65 kW
prędkość obrotowa (n) = 230 min-1
kąt odchylenia ß = 10°
współczynnik korekcji k = 1
moc zastępcza N’ = Moc znamionowa N
punkt przecięcia P linii mocy 0,65 kW i obrotów 230 min-1 (odpowiada momentowi 27 Nm).
Dla wyznaczonego punktu P najbliższy większy przegub krzyżakowy ma średnicę d1 = 25 mm.
Przykład 2
moment M = 27 Nm
prędkość obrotowa (n) = 230 min-1
kąt odchylenia ß = 30°
współczynnik k = 2.25
moment zastępczy M’ = 2.25 x 27 Nm = 60 Nm
unkt przecięcia P1 linii momentu 61 Nm i obrotów 230 min-1 (odpowiada mocy zastępczej N’ = 1.47 kW).
Punktowi P1 odpowiada najbliższy większy przegub d1 = 36