Filtruj

l1

l1

l2+3/-3

l2+3/-3

l3

l3

Producent

Producent

Czas realizacji

Czas realizacji

Cena

Cena

Teleskopowe prowadnice liniowe ze stali nierdzewnej GN 1460 - o pełnym wysuwie, obciążalność do 1050 N

Teleskopowe prowadnice liniowe ze stali nierdzewnej GN 1460 - o pełnym wysuwie, obciążalność do 1050 N

Specyfikacja

Wykonania

  • Typ F: z gumowym ogranicznik, mechanizm blokujący z tyłu, funkcja rozłączania szyn

Nr identyfikacyjny

  • Nr 2: mocowanie poprzez otwory pod śruby z łbem stożkowym

Szyny / Łożyskowanie / Koszyk

Stal nierdzewna

AISI 304 NI

Gumowe ograniczniki, system rozłączania szyn

Tworzywo/elastomer

Smarowanie

Smar łożyskowy, zgodny z FDA

Temperatura pracy -20 °C do 100 °C

Informacje

Nierdzewne teleskopowe prowadnice liniowe GN 1460 są rekomendowane do montażu w parach, szynami ku sobie. Skok prowadnicy wynosi ? 100 % jej nominalnej długości l1 (pełen wysuw).

Teleskopowe prowadnice są dostarczane w parach. Instalacja każdej z prowadnic może być wykonana dowolnie, po lewej lub prawej stronie szuflady. Wszystkie otwory montażowe są łatwo dostępne, częściowo poprzez otwory pomocnicze. Pokazano tylko otwory montażowe, ale inne otwory wynikające z procesu produkcyjnego także mogą występować.

Dane techniczne

Właściwości stali nierdzewnej 

  • Na życzenie
    • inne długości i rozstawy otworów mocujących
    • inne sposoby montażu

    Otwory montażowe

    Otwory montażowe - zewnętrzna szyna

     

    Error: Error%20%231085

    Otwory montażowe - wewnętrzna szyna

     

    l1 i3 i4 i5 i6
    250 187 219 - -
    300 226 258 - -
    350 250 282 - -
    400 154 186 314 346
    450 154 186 360 392
    500 186 218 410 442
    550 186 218 460 492
    600 186 218 510 542
    650 186 218 560 592
    700 276 308 610 642
    750 276 308 660 692
    800 276 308 710 742

    Śruby mocujące

    W celu poprawnego przeniesienia nominalnego obciążenia FS na elementy konstrukcyjne, wszystkie otwory montażowe pod śruby z łbem stożkowym w zewnętrznej oraz wewnętrznej szynie muszą zostać wykorzystane. Niezastosowanie się do tego zalecenia powoduje zmniejszenie wyszczególnionych w tabeli obciążeń. Do mocowania prowadnic mogą być wykorzystane następujące śruby:

    Rodzaj – norma Szyna zewnętrzna Szyna wewnętrzna
    Śruba z łbem stożkowym i gniazdem imbusowym DIN 7991 M 5 M 5
    Śruba z łbem stożkowym, Phillips DIN 965 M 5 M 5
    Śruba z łbem stożkowym, Phillips DIN 7997 Rozmiar 5 Rozmiar 5

    Ograniczniki gumowe, mechanizm blokujący z tyłu

    Ograniczniki gumowe typ F są stosowane w prowadnicach teleskopowych w celu wytłumienia uderzenia szyny w skrajnej pozycji. Ta funkcjonalność zmniejsza hałas i wpływa na zwiększenie żywotności. Ograniczniki zamocowane do szyn są częściowo niewidoczne, a ich współpraca jest uzależniona od kształtu, rodzaju materiału oraz jego twardości.

    Gumowy ogranicznik przyjmuje również funkcję blokady, gdy jest w pozycji tylnego ogranicznika. Jest to odczuwalne poprzez lekki opór przy otwieraniu i zamykaniu prowadnicy.

    W przypadku wystąpienia większego statycznego lub dynamicznego obciążenia działającego w kierunku wysuwu, powinno być ono zaabsorbowane przez zewnętrzne elementy ograniczające.

     

    System rozłączania szyn

    Prowadnice teleskopowe typ F posiadają dodatkowo system rozłączania szyn, umożliwiający całkowite rozdzielenie segmentów prowadnicy w obrębie pośredniej i wewnętrznej szyny. Ta funkcjonalność, nie tylko ułatwia montaż prowadnic, ale i pozwala na szybki demontaż przesuwanego modułu. Ta funkcjonalność, nie tylko ułatwia montaż prowadnic, ale również pozwala na szybki demontaż przesuwanego modułu.

    Prowadnica teleskopowa może być w szybki i łatwy sposób rozdzielona w pozycji wysuniętej, poprzez zadziałanie na dźwignię zwalniającą, która umożliwi demontaż wewnętrznej szyny od frontu.

    W celu ponownego montażu szyny koszyk łożyskowy musi zostać przesunięty do końcowej przedniej pozycji. Następnie, należy wprowadzić szynę wewnętrzną aż do jej końcowego położenia, w którym nastąpi jej ponowne automatyczne zatrzaśnięcie/spozycjonowanie.

    Bezpieczne usytuowanie mechanizmów umożliwiających rozłączanie szyn zapobiega ich przypadkowemu rozłączeniu.

     

     

    Uwagi ogólne

    Informacje

    Teleskopowe prowadnice liniowe oferują płynną i cichą pracę, bez tarcia pomiędzy elementami. Posiadają szerokie spektrum zastosowań w różnych branżach. Stosuje się je zarówno w prostych aplikacjach szufladowych, jak i w wysoko specjalizowanych układach maszyn, urządzeń lub oprzyrządowaniu. Teleskopowe prowadnice liniowe posiadają wiele zalet, będąc jednocześnie bardzo ekonomicznym rozwiązaniem. Do przykładowych zastosowań można zaliczyć: osłony oraz drzwi przesuwne, wysuwane klawiatury i komputery, półki regałowe, moduły na baterie, oraz inne podzespoły w urządzeniach.

    Teleskopowe prowadnice liniowe mogą być wzbogacone o dodatkowe opcje. Część z nich jest dostępna z blokadą w jednej lub dwóch skrajnych pozycjach, konkretne wykonanie jest opisane w oznaczeniu produktu.

    Konstrukcja

    Teleskopowe prowadnice liniowe składają się z szyny zewnętrznej i wewnętrznej. Teleskopowe prowadnice liniowe składają się z szyny zewnętrznej i wewnętrznej. W zależności od wykonania, mogą również posiadać jedną lub dwie szyny pośrednie. Koszyk łożyskowy utrzymuje kulki łożyska w odpowiednim położeniu.

    Szyny są mocowane poprzez otwory pod śruby z łbem stożkowym lub gładkie otwory przelotowe. Inne opcje montażu jak np. gwintowane trzpienie lub wsporniki mocujące są dostępne jako wykonania na życzenie.

    W zależności od długości wysuwu, prowadnice teleskopowe można podzielić na trzy kategorie: częściowy wysuw, pełen wysuw, powiększony wysuw. Wspomniane kategorie określa się poprzez stosunek rzeczywistego skoku l2 do nominalnej długości prowadnicy l1.

    Rodzaj wysuwu Schemat wysuwu
    Częściowy wysuw: l1 = 100 % -> l2 = min. 75 %
    Pełen wysuw: l1 = 100 % -> l2 = min. 100 %
    Powiększony wysuw: l1 = 100 % -> l2 = min. 150 %

    Wszystkie prowadnice posiadają w swojej przedniej i tylnej części wewnętrzne ograniczniki zakresu ruchu. Ograniczniki zapobiegają przypadkowemu rozłączeniu szyn. W zależności od ograniczonej przestrzeni oraz wymaganej sztywności, ograniczniki są wykonane z metalu lub lub posiadają dodatkowy element wykonany z tworzywa/gumy, który ma za zadanie wytłumić zbyt duże uderzenia prowadnicy w skrajnej pozycji.

    Teleskopowe prowadnice liniowe mogą być dostarczone w wielu wykonaniach, rozszerzających ich funkcjonalność. Są to między innymi: funkcja blokowania i rozdzielania jak również samoczynnego domykania. W zależności od rodzaju prowadnicy teleskopowej są one dostępne dla tylnej lub przedniej pozycji krańcowej lub w ich kombinacji. Dodatkowo istnieje możliwość zmodyfikowania opcji montażu szyn do indywidualnych potrzeb klienta.

    Prowadnice teleskopowe o pełnym wysuwie, w tylnej pozycji końcowej

     

    Prowadnice teleskopowe o pełnym wysuwie, w przedniej pozycji końcowej

     

    Typy prowadnic teleskopowych

    Standard Rodzaj wysuwu Obciążenie Długość Materiał Mocowanie - -
    Wysuw częściowy T na parę prowadnic dla 10000 cykli bazowa Stal ST Otwory przelotowe gładkie Otwory pod śruby z łbem stożkowym Szyna zewnętrzna, otwory gładkie / Szyna wewnętrzna, otwory pod śruby z łbem stożkowym
    Pełen wysuw |b bb| w N w mm Stal nierdzewna NI (Id. nr 1) (Id. nr 2) (Id. nr 3)
    GN 1400 T 280 300 - 500 ST X - -
    GN 1404 T 780 300 - 700 ST - - X
    GN 1408 V 250 250 - 700 ST X - -
    GN 1410 V 510 250 - 800 ST X - -
    GN 1412 V 430 300 - 700 ST X - -
    GN 1414 V 360 300 - 650 ST X - -
    GN 1418 V 430 350 - 650 ST X - -
    GN 1420 V 1290 300 - 1200 ST - X -
    GN 1422 V 1290 300 - 800 ST - X -
    GN 1424 V 750 350 - 700 ST - X -
    GN 1426 V 1380 500 - 800 ST - X -
    GN 1430 V 2120 400 - 1200 ST - X -
    GN 1432 V 2300 400 - 800 ST - X -
    GN 1440 | Typ B V 3250 300 - 1500 ST X - -
    GN 1440 | Typ M V 3250 300 - 1500 ST X - -
    GN 1440 | Typ K V 3250 300 - 1500 ST X - -
    GN 1440 | Typ Q V 3250 300 - 1500 ST X - -
    GN 1450 V 510 300 - 600 NI X - -
    GN 1460 V 1050 250 - 800 NI - X -

    Prowadnice teleskopowe - dostępne akcesoria

    Standard Właściwości akcesoriów
    bez gumowego ogranicznika z gumowym ogranicznikiem, przód-tył Mechanizm blokujący tył Mechanizm blokujący tył, system rozłączania szyn Zamek tył Zamek przód Zamek tył-przód Samodomykacz z- lub bez- amortyzatora Mechanizm “Push to open” Wysuw w obu kierunkach
    Typ |bbb| Typ F Typ M Typ K Typ Q
    GN 1400 X - - - - - - - - -
    GN 1404 - X X - - - - - - -
    GN 1408 - X - X - - - - - -
    GN 1410 - X - X - - - - - -
    GN 1412 - X - X - - - X - -
    GN 1414 - X - X - - - X - -
    GN 1418 - X - X - - - - X -
    GN 1420 - X X - - - - - - -
    GN 1422 - X - - - - - X - -
    GN 1424 - X - - - - - X - -
    GN 1426 - X - - - - - - - X
    GN 1430 - X X - - - - - - -
    GN 1432 - X - - - - - X - -
    GN 1440 | Typ B - X - - - - - - - -
    GN 1440 | Typ M - X - - X - - - - -
    GN 1440 | Typ K - X - - - X - - - -
    GN 1440 | Typ Q - X - - - - X - - -
    GN 1450 - X - X - - - - - -
    GN 1460 - X - X - - - - - -

    Wskazówki montażowe

    Ogólne informacje na temat montażu

    W celu uzyskania pełnej funkcjonalności prowadnic teleskopowych istnieje konieczność stosowania się do poniższych wytycznych. Sugeruje się, aby informacje te zostały wzięte pod uwagę już na etapie projektowania. Takie postępowanie zapewni płynną pracę, małe zużycie, cichobieżność oraz długi okres użytkowania z zachowaniem pełnej funkcjonalności.

    • Prowadnice teleskopowe są przeważnie instalowane w parach, tak aby: płaszczyzny montażu szyn pozostawały w pionie, osie obu prowadnic znajdowały się w jednej płaszczyźnie, zachowując równoległość. Ponadto, należy zwrócić uwagę na odpowiednią sztywność mocowanego elementu do prowadnic tak, aby zminimalizować geometryczne odchyłki wynikające z elastyczności konstrukcji.
    • Otwory montażowe powinny być wykonane w taki sposób, aby wykluczyć skręcenie lub wypaczenie szyn prowadnicy podczas montażu. Dodatkowo szyny prowadnic powinny być odpowiednio spozycjonowane podczas montażu tak, aby końcowa pozycja wysuwu pokrywała się jednocześnie z obiema skrajnymi pozycjami prowadnic teleskopowych. Dzięki temu siły działające na ograniczniki i systemy blokujące będą rozkładać się równomiernie.
    • Szerokość przestrzeni potrzebnych do montażu prowadnic powinna być zaprojektowana w tolerancji +0,2 / +0,5 mm. Następnie szyny zostaną lekko naprężone w kierunku środka wysuwu, co zapewnia optymalną pracę i długą żywotność. To zapewnia optymalną wydajność i długą żywotność.
    • Przed montażem wewnętrzne szyny powinny zostać wysunięte i wsunięte, tak aby koszyki z kulkami łożyskowymi osiągnęły swoje optymalne położenie. Montaż powinien przebiegać w temperaturze pokojowej.
    • Po montażu prowadnic należy sprawdzić płynność ich pracy w całym zakresie wysuwu. Jeżeli występują jakieś nieprawidłowości, jak zacinanie się prowadnic, czy wypaczenie należy ustalić przyczyny i je usunąć poprzez odpowiednie działania.

    Otwory i śruby mocujące

    Należy wykorzystać wszystkie otwory przewidziane do montażu prowadnic teleskopowych. Dzięki temu mamy pewność, że siły wynikające z maksymalnego obciążenia FS (obciążenie nominalne) zostaną bezpiecznie przeniesione na konstrukcję. Niezastosowanie się do tego zalecenia powoduje zmniejszenie wyszczególnionych w tabeli obciążeń.

    Zewnętrzne i wewnętrzne szyny prowadnic oprócz otworów montażowych posiadają dodatkowe otwory pomocnicze. Rysunki w karcie katalogowej oraz pliki CAD do pobrania nie posiadają otworów pomocniczych, ponieważ mogłoby to prowadzić do błędów podczas projektowania połączenia. Wspomniane otwory są konieczne do mocowania dodatkowych akcesoriów, takich jak samodomykacze.

    Niektóre wykonania prowadnic posiadają otwory montażowe na różne średnice śrub. Również w tym wypadku wszystkie punkty montażu powinny zostać wykorzystane. Otwory pomocnicze, które będą przydatne do wykorzystania wszystkich otworów montażowych są naniesione jedynie w plikach CAD, nie znajdują się one na rysunkach w kartach katalogowych.

    Typy śrub dedykowanych do montażu są podane w karcie katalogowej. Zaleca się stosowanie śrub o klasie wytrzymałości 8.8 i dokręcanie ich dedykowanym momentem siły.

    Pozycje montażu

    Teleskopowe prowadnice liniowe są rekomendowane do montażu w parach zorientowanych poziomo, szynami ku sobie. Montaż w parach zapewnia najwyższą możliwą sztywność, minimum przestrzeni wymaganej do montażu oraz maksymalną wytrzymałość (obciążenie nominalne). W poniższych przykładach orientacji prowadnic, parametry pracy osiągają swoje optimum, a ich zużywanie się jest ograniczone do minimum.

    Montaż prowadnic na płaszczyznach poziomych jest możliwy przy zachowaniu dodatkowych wytycznych. Maksymalne obciążenie w tym wypadku wynosi 20%÷25% wyspecyfikowanego obciążenia nominalnego. Orientacja pozioma skutkuje większym ugięciem części wysuwanej, przez co koszyk łożyskowy może rysować śruby mocujące. Orientacja pozioma skutkuje większym ugięciem części wysuwanej, przez co koszyk łożyskowy może rysować śruby mocujące. W przypadku podejrzenia wystąpienia takiej sytuacji, należy wcześniej przetestować funkcjonalność układu pod obciążeniem.

    Montaż prowadnic na płaszczyźnie poziomej nie jest zalecany, ponieważ wpływa on na zwiększenie poślizgu koszyka łożyskowego. Po wykonaniu kilku cykli może dojść do przemieszczenia się koszyka ze swojego poprawnego położenia. Oznacza to, że w niektórych przypadkach skrajne pozycje prowadnic teleskopowych mogą być osiągnięte jedynie przy zastosowaniu zwiększonej siły.

    Poniżej przedstawiono: zalecane, akceptowalne i niezalecane przykłady możliwych orientacji (w odniesieniu do przekroju poprzecznego) teleskopowych prowadnic liniowych.

    zalecana Pionowa, po obu stronach, zalecana
    akceptowalna Pionowa przesunięta, po obu stronach, akceptowalna Pionowa skośna, po obu stronach, akceptowalna
    niezalecana Pionowa, po jednej stronie, niezalecana Pozioma, po obu stronach, niezalecana

    Dane techniczne

    Nośność

    Maksymalne obciążenie jakie może przenieść teleskopowa prowadnica liniowa zależy od profilu szyny, nominalnej długości l1, oraz wysuwu prowadnicy l2. Ponadto na przenoszone obciążenie mają również wpływ: stopień wysuwu, materiał prowadnic oraz dodatkowe akcesoria, jak np. samodomykacz.

    Podane informacje dotyczące maksymalnego obciążenia prowadnic teleskopowych zostały ustalone podczas testów zmęczeniowych przy zachowaniu poniższych warunków:

    • Prowadnice pracowały w parze i były zorientowane ku sobie.
    • Zachowano wszystkie wytyczne dotyczące poprawnego montażu.
    • Obciążenie FS zostało rozmieszczone równomiernie.
    • Szerokość wysuwu wynosiła 450 mm.
    • 10000 lub 100000 pełnych cykli (jeden cykl = jedno pełne wysunięcie i wsunięcie).
    • Obciążenie zwiększano stopniowo

    Zużycie, parametry pracy oraz maksymalne ugięcie były oceniane po każdym teście segmentu.

     

    Ugięcie

    Teleskopowe prowadnice cechują się sprężystym ugięciem pod wpływem obciążenia w pozycji wysuniętej. Ugięcie jest najbardziej zauważalne na końcu wewnętrznej szyny. Generalna zasada mówi, że stopień ugięcia nie może być większy niż 4,25% długości nominalnej prowadnicy. Maksymalne obciążenia podane dla wszystkich prowadnic stosują się do tej reguły.

    Przykład doboru:

    Prowadnica teleskopowa o nominalnej długości l1 = 500 mm jest wysuwana do pozycji skrajnej i obciążona maksymalną siłą podczas całego zakresu ruchu. Ugięcie w końcowym punkcie prowadnicy może wynieść maksymalnie 21,25 mm.

     

    Tolerancje

    W celu zapewnienia wysokiej jakości oraz długiego okresu użytkowania wszystkie komponenty prowadnic teleskopowych potrzebne do ich produkcji są tolerowane.

    W związku z tym, że skok prowadnicy wynika ze współpracy jej pojedynczych elementów należy pamiętać, że jego długość będzie sumą tolerancji poszczególnych części. Dodatkowo przy zastosowaniu ograniczników gumowych należy wziąć pod uwagę deformację gumy. W związku z powyższym skutkuje to proporcjonalnie dużą tolerancją, która została przedstawiona w karcie katalogowej i powinna być wzięta pod uwagę przy projektowaniu danej aplikacji.

    Prędkość pracy

    Dopuszczalna prędkość wysunięcia oraz wsunięcia prowadnic teleskopowych wynosi maksymalnie 0,3 m/s. W końcowych fazach ruchu powinna być ona zredukowana poniżej 0,15 m/s, tak aby ograniczniki, ograniczniki z gumy, samodomykacze z amortyzatorem, itp., nie były wystawione na nadmierne obciążenie udarowe.

    Materiał prowadnic, powierzchnia i odporność na korozje

    Prowadnice teleskopowe Elesa+Ganter są wykonane z wysokojakościowej blachy stalowej lub nierdzewnej.

    Prowadnice teleskopowe wykonane ze stali nierdzewnej posiadają w większości walcowane wykończenie powierzchni.

    Stalowe prowadnice teleskopowe są częściowo wykonane z prefabrykowanej taśmy stalowej, a następnie ocynkowane z pasywacją niebieską o grubości 5÷7 µm. Testy antykorozyjne wykazały co najmniej 72 godzinną odporność na pierwsze oznaki białej korozji przy natrysku słoną wodą.

    W celu osiągnięcia wyższej odporności na korozję może być zastosowane inne zabezpieczenie powierzchni. Na życzenie, dostępne są dwa procesy:

    • Cynkowanie galwaniczne 5÷7 µm, pasywacja czarna, odporność na oznaki białej korozji co najmniej na poziomie 120 godzin przy natrysku słoną wodą.
    • Cynkowanie galwaniczne 5÷7 µm, pasywacja, elektrolitycznie wykonana powłoka o grubości izolacji 8÷12 µm, odporność na oznaki białej korozji co najmniej na poziomie 96 godzin oraz 500 godzin na oznaki czerwonej korozji - przy natrysku słoną wodą.

    Wszystkie materiały oraz substancje wykorzystane do udoskonalenia powierzchni są zgodne z normą RoHS.

    Smarownie oraz czynności serwisowe

    Teleskopowe prowadnice liniowe są wstępnie nasmarowane wysokojakościowym, opartym na oleju mineralnym i wolnym od ołowiu smarem łożyskowym.

    Dla prowadnic wykonanych ze stali nierdzewnej zastosowano specjalny smar spełniający normy FDA o właściwościach bezwonnych i bezsmakowych. Substancja smarująca jest zgodna z klasą H1, która pozwala na stosowanie w strefach, w których może wystąpić incydentalny kontakt z żywnością. Całkowite zabezpieczenie przed kontaktem ze smarem można uzyskać poprzez odpowiednie umiejscowienie prowadnic lub stosowanie osłon.

    Powtórne smarowanie w normalnych warunkach pracy nie jest wymagane, ponieważ koszyk łożyskowy nieustannie wypycha podczas przesuwu małe ilości zanieczyszczeń zgromadzonych w szynach. W aplikacjach, gdzie występuje duże zabrudzenie, szyny powinny być czyszczone, co jakiś czas czystą tkaniną, a następnie ponownie nasmarowane. Do prowadnic stalowych sugeruje się stosowanie smarów takich, jak np.: Shell Alvania EP 1 i Klüberplex BE 31-222.

    Poślizg koszyka łożyskowego

    W przypadku szybkich zmian kierunku i dużych przyspieszeń, może wystąpić poślizg koszyka łożyskowego (szczególnie przy długich koszykach). W takiej sytuacji, koszyk nie porusza się synchronicznie, tj. z połową prędkości pośredniej i wewnętrznej szyny, gdyż stopniowo traci on swoją właściwą pozycję, ze względu na poślizg. Jeżeli do tego dojdzie, powinno się z umiarkowaną prędkością wysunąć i wsunąć prowadnice osiągając obie skrajne pozycje. Jeżeli do tego dojdzie, powinno się z umiarkowaną prędkością wysunąć i wsunąć prowadnice osiągając obie skrajne pozycje, co spowoduje powrót koszyka do właściwej pozycji.

    Temperatura pracy

    Temperatura pracy dla teleskopowych prowadnic liniowych zawiera się pomiędzy -20 °C a 100 °C i jest ograniczona jedynie elementami prowadnicy wykonanymi z tworzywa/gumy. W zależności od miejsca zastosowania i cech danej aplikacji, jeżeli temperatura pracy jest bliska skrajnej, sugeruje się sprawdzenie poprawności funkcjonowania prowadnic teleskopowych.

    Dodatkowe akcesoria

    Informacje

    Prowadnice teleskopowe mogą być dostarczone z różnego rodzaju dodatkowymi akcesoriami. Mogą być montowane w jednej, bądź dwóch skrajnych pozycjach i są definiowane konkretnym oznaczeniem produktu.

    Poniżej przedstawiono przykłady dostępnych dodatkowych akcesoriów i ich cechy charakterystyczne. Użyte komponenty i mechanizmy zostały dostosowane do dostępnej przestrzeni montażowej, przekroju i konstrukcji wybranych szyn i w zależności od wersji szyny posiadają różne konstrukcje. Pomimo różnic konstrukcyjnych, funkcjonalność danych akcesoriów jest porównywalna, a czasami nawet identyczna.

    Ograniczniki gumowe

    Ograniczniki gumowe są stosowane prawie we wszystkich rodzajach prowadnic teleskopowych w celu wytłumienia uderzenia szyny w skrajnych pozycjach. Ta funkcjonalność zmniejsza hałas i wpływa na zwiększenie żywotności. Ograniczniki zamocowane do szyn są częściowo niewidoczne, a ich współpraca jest uzależniona od kształtu, rodzaju materiału oraz jego twardości.

    W przypadku wystąpienia większego statycznego lub dynamicznego obciążenia działającego w kierunku wysuwu, powinno być ono zaabsorbowane przez zewnętrzne elementy ograniczające.

     

    Mechanizmy blokujące

    Funkcja mechanizmu blokującego polega na zauważalnym zwiększeniu oporu jaki należy pokonać w celu wysunięcia prowadnicy teleskopowej ze swojej początkowej lub końcowej pozycji. Mechanizm blokujący zainstalowany na końcu prowadnicy pełni najczęściej funkcję podobną do ogranicznika gumowego, będąc tym samym rozwiązaniem kompleksowym.

    Praca mechanizmu blokującego oparta jest na tarciu pomiędzy dwoma elementami, przez co nie można jej porównać do zamka zatrzaskowego.

     

    Zamki

    W przeciwieństwie do mechanizmów blokujących, zatrzask zabezpiecza szyny w pozycji zatrzymanej za pośrednictwem połączenia zaciskowego. Teleskopowe prowadnice liniowe z zatrzaskami są wykorzystywane gdy, prowadnice należy zabezpieczyć przed niezależnym dociąganiem lub rozciąganiem, przykładowo z uwagi na pochyloną pozycję.

    Element zatrzaskowy znajdujący się w wewnętrznej szynie powoduje automatyczne unieruchomienie przesuwu w momencie, w którym osiągnie on położenie blokady. Wciśnięcie dźwigni zwalniającej odbezpiecza zamek, umożliwiając ponowny ruch prowadnicy.

    W przypadku występowania większych obciążeń w kierunku wysuwu, muszą być one przenoszone przez zewnętrzne elementy blokujące

     

    Samodomykacz

    Prowadnice teleskopowe mogą posiadać zintegrowane samodomykacze, które podnoszą wygodę użytkowania przy wsuwaniu.

    Prowadnice przedstawione na rysunku posiadają mechanizm samodomykający, który powoduje trzymanie oraz dociąganie szyny w ostatnich 22 mm skoku siłą 30 N dla jednej pary szyn. Do ponownego otwarcia konieczne jest pokonanie siły trzymania samodomykacza.

    Konstrukcja mechanizmu samodomykającego jest zaprojektowana w taki sposób, aby rozłączał się w przypadku szarpania lub zbyt szybkiego zamykania/otwierania, co zabezpiecza go przed uszkodzeniem. W kolejnym cyklu mechanizm ponownie zamyka się automatycznie, zapewniając ciągłość działania.

     

     

    Samodomykacz z amortyzatorem

    Funkcja samodomykania w połączeniu z amortyzacją jest potocznie określana “miękkim domykaniem”. Mechanizm posiada dwie główne funkcjonalności, które łącznie oferują najlepsze możliwe do uzyskania właściwości użytkowe przy wsuwaniu.

    Prowadnice przedstawione na rysunku posiadają mechanizm samodomykający, który powoduje trzymanie oraz dociąganie szyny w ostatnich 40 mm skoku, siłą 35 N dla jednej pary szyn. Siła wysuwania wynosi około 35 N na parę szyn. Dodatkowy system amortyzujący powoduje zmniejszenie prędkości zamykania, co skutkuje bardzo płynnym i miękkim domknięciem. Do ponownego otwarcia konieczne jest pokonanie siły trzymania mechanizmu.

    W przypadku zastosowania samodomykacza z amortyzatorem, podane obciążenia i prędkości prowadnic mogą być nieosiągalne w fazie ruchu, w której zaczynają działać oba mechanizmy.

     

     

    System rozłączania szyn

    Prowadnice teleskopowe z systemem rozłączania szyn umożliwiają całkowite rozdzielenie segmentów prowadnicy w obrębie pośredniej i wewnętrznej szyny. Ta funkcjonalność, nie tylko ułatwia montaż prowadnic, ale i pozwala na szybki demontaż przesuwanego modułu. Taka potrzeba może wystąpić np. podczas prac serwisowych, które muszą być wykonane za wysuwanym podzespołem.

    Jak przedstawiono na rysunku, prowadnica teleskopowa może być w szybki i łatwy sposób rozłączona w pozycji wysuniętej poprzez zadziałanie na płaską sprężynę, która umożliwi demontaż wewnętrznej szyny od frontu.

    W celu ponownego montażu szyny, koszyk łożyskowy musi zostać przesunięty do końcowej przedniej pozycji. Następnie, należy wprowadzić szynę wewnętrzną, aż do jej końcowego położenia, w którym nastąpi jej ponowne automatyczne zatrzaśnięcie.

    Bezpieczne usytuowanie mechanizmów umożliwiających rozłączanie szyn zapobiega ich przypadkowemu wypięciu.

     

     

    Wsporniki mocujące

    Wsporniki mocujące na wewnętrznej szynie są dostępne na życzenie dla wybranych wariantów prowadnic, nawet dla niewielkich ilości. Wsporniki służą do łatwiejszego montażu, np. szuflad, w przypadku, gdy ich mocowanie z boku nie jest możliwe. Montaż odbywa się poprzez otwory przelotowe, umiejscowione we wsporniku.

    W tym wariancie mocowania, szuflada jest pozycjonowana jedynie poprzez śruby montażowe. Dodatkowe wzmocnienie szyn poprzez mocowanie z boku nie jest możliwe. W związku z tym, konstrukcja szuflady powinna być na tyle sztywna, na ile jest to możliwe tak, aby obciążenie działające w kierunku prostopadłym, nie wywoływało odkształcenia wspornika.

     

    „Push to Open“ - mechanizm

    Prowadnice teleskopowe mogą być wyposażone w mechanizm „Pchnij, żeby otworzyć” lub „Naciśnij, żeby otworzyć”. Oprócz łatwości otwierania, system pozwala na posiadanie szuflad bez przedniego uchwytu. Dzieki temu łatwiej osiągnąć prosty i estetyczny wygląd zabudowy.

    System jest na ogół uruchamiany przez naciśnięcie dłonią na przednią część wysuwanej półki lub szuflady. W prezentowanym przykładzie siła wymagana do uruchomienia mechanizmu otwierającego wynosi około 40 N dla pary szyn. Szyna wewnętrzna z pozycji złożonej wysuwa się o 5 mm, i może być wciśnięta maksymalnie 8 mm w kierunku zamykania. Należy to wziąć pod uwagę podczas projektowania, aby zapobiec kolizjom. Punkt zwolnienia wynosi około 3 mm, co powoduje, że szuflada przesuwa się bez oporu do około 40 mm w kierunku otwierania.

    W przypadku zastosowania prowadnic teleskopowych z mechanizmem „push to open”, podane w kartach katalogowych obciążenia i prędkości prowadnic mogą być nieosiągalne w fazie ruchu, w której zaczyna działać mechanizm dociągania.

     

     

    Opcje montażu

    Informacje

    W uzupełnieniu standardowych opcji montażu takich jak: otwory przelotowe gładkie lub pod śruby z łbem stożkowym dostępne są inne warianty, które mogą być dostarczone na życzenie. Specjalny rodzaj montażu może być zrealizowany na szynie wewnętrznej jak i zewnętrznej oraz jako kombinacja dwóch różnych sposobów montażu w zależności od wymagań danej aplikacji. Przykładowe opcje montażu zaprezentowano na rysunkach. Możliwe jest również wykonanie mocowań typowo pod potrzeby klienta po wcześniejszym sprawdzeniu parametrów technicznych.

    Otwory pod śruby z łbem stożkowym Inne otwory montażowe Nakrętki wprasowywane
    Trzpienie gwintowane Kołki motażowe Zaczepy montażowe
    Płyty montażowe, zgrzewane punktowo Elementy dystansowe, zgrzewane punktowo Wsporniki montażowe, zgrzewane punktowo

Rozwiń opis
Zwiń opis
Teleskopowe prowadnice liniowe ze stali nierdzewnej GN 1460 - o pełnym wysuwie, obciążalność do 1050 N
Rysunek techniczny
Aby sortować po cechach produktu kliknij w nazwę parametru.