Koła pasowe

Koło pasowe

Koło pasowe do pasów klinowych występują jako koła pasowe z mocowaniem za pomocą znormalizowanych tulei Taper Lock o średnicy otworu od 10mm do 125mm z wykonanym rowkiem wpustowym. Koła pasowe z mocowaniem  są wyważane statycznie i mogą pracować z maksymalną prędkością obwodową do 30m/s. Są to produkty gotowe do założenia na wale. Dokładność wykonania kół pasowych jest bardzo wysoka ponieważ proces ich produkcji jest całkowicie zautomatyzowany.

W standardowej ofercie posiadamy koło pasowe o średnicy obliczeniowej od  63mm do 1250mm. Ilość rowków pasowych od 1 do 8.

Koło pasowe to element budowy wielu maszyn i urządzeń. Dokładnie jest to element przekładni pasowej, na którym umieszcza się pas napędowy (pas klinowy lub wielorakowy). Ponieważ jest często eksploatowany, często też się zużywa, co jest normalne. Możemy jednak wydłużyć czas użytkowania kół pasowanych poprzez ich regularną kontrolę i konserwację. Jak często trzeba to robić? Co do zasady kontrola koła powinna mieć miejsce co około 60 tysięcy km przebiegu lub przy każdorazowej wymianie paska wielorowkowego. Warto ponadto wiedzieć, jak to robić, ponieważ zużyte koło pasowe może doprowadzić do uszkodzenia całego pasa.

Uszkodzenia koła pasowego

Zużywanie się kół pasowych, jak już wyżej podkreśliliśmy, jest naturalnym zjawiskiem związanym z intensywną eksploatacją danego elementu maszyny. Trzeba bowiem mieć na uwadze, że wiele urządzeń i maszyn pracuje niemal non stop. Z tym wiąże się jednak także ryzyko mechanicznego uszkodzenia koła pasowego. Dochodzi do tego najczęściej w wyniku nieprawidłowego montażu lub złej naprawy koła przez osobę, której brakuje wiedzy i umiejętności. Jeśli dojdzie do uszkodzenia koła, to maszyna nie może pracować, a zakład produkcyjny liczy straty. Nieprawidłowy montaż to np. sytuacja, kiedy osoba dokonująca wymiany koła wybierze zły moment obrotowy dokręcania koła.

Drugą sytuacją jest uszkodzenie lub zerwania pasa spowodowane jego złym napięciem, nawet jeśli sam montaż przebiegł w prawidłowy sposób. Czasami przyczyną uszkodzenia koła pasowego może być użycie starych śrub w nowym kole. W układach, w których zastosowanych jest kilka mniejszych śrub montażowych, przy odkręcaniu mogą ulec odkształceniu. Wobec tego odradza się ich montaż na nowych kołach.

Kiedy trzeba wymienić koło pasowe?

Zanim przejdziemy do wymiany koła pasowanego należy wiedzieć, jakie są symptomy jego zużycia. Najważniejszym jest pisk lub inny nienaturalny dźwięk. Większy niż zwykle poziom hałasu towarzyszący pracy maszyny lub większy poziom drgań to sygnały, że należy sprawdzić stan kół pasowych i ocenić, czy są na tyle zużyte, że nadają się tylko do wymiany.

Wymiany koła pasowego może dokonać zakładowy mechanik, o ile zakład posiada na stanie zapas tych elementów. Koła pasowe możesz kupić przez internet w sklepach specjalizujących się w sprzedaży części do maszyn. Wymianę można zlecić także firmie zewnętrznej specjalizującej się w serwisowaniu maszyn.

Rozwiń opis
Zwiń opis